CCOO sol·licita l’ampliació del període de consulta pública de l’ESDAP

Des de CCOO portem anys denunciant la manca de normativa i de funcionament democràtic de l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya que agreuja la participació i les condicions laborals. L’l’ESDAP creada el 2010 i amb una direcció no escollida segons els mecanismes de la LEC, encara no disposa de normativa de funcionament, d’estructura, d’organització, ni d’òrgans de participació i govern propis d’un centre educatiu d’estudis superiors amb 700 alumnes (als quals se’ls expedeix titulació equivalent a tots els efectes a un grau universitari) i 171 membres del professorat i PAS, repartits en 7 campus arreu de Catalunya (llegir més).

Després de 10 anys de la seva creació s’inicia en ple Estat d’alarma el període de Consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret de l’Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques (ESDAP).

CCOO valorem positivament que s’iniciï el procediment de regulació de l’ESDAP per tal de dotar de l’estructura i dels recursos adients l’únic centre que imparteix a Catalunya amb preu públic els estudis superiors artístics però la no comunicació al claustre de l’inici de la consulta, la situació de crisi sanitària i de confinament no ha permès obrir el debat als claustres. A quatre dies de finalitzar el període de consulta i amb tan sols aportacions de 4 persones considerem necessari que s’ampliï aquest període i s’informi a tot el professorat i a la comunitat educativa per garantir una participació real.

CCOO hem realitzat diferents assemblees a les escoles d’art per debatre sobre el perill que suposa la implantació als ensenyaments artístics del model curricular ‘FEP’ assimilat a la ‘dual’ de l’FP catalana (llegir).

Després de la darrera convocatòria de mesa d’artístics (llegir) del mes de març on vam manifestar la nostra disconformitat per la implantació d’aquest model es va haver de suspendre l’assemblea prevista a CCOO per l’inici del confinament i ara com ara desconeixem les intencions del Departament, si són de tirar endavant aquesta reforma dels ensenyaments artístics,  sí que veiem que ho ha fet amb l’FP amb l’oposició de la comunitat educativa i del 95% dels sindicats presents a la mesa d’Educació.

La regulació de l’ESDAP és absolutament imprescindible que es faci amb la participació dels i les docents, així com ho és que es creï la  Universitat de les Arts de Catalunya tal com proposava l’informe del CONCA de 2018, davant la descoordinació actual del sistema d’educació superior artística a Catalunya.

Ha de ser una prioritat l’articular un pla de formació per l’actual professorat d’ESDAP perquè pugui acreditar el nivell de formació requerit.  Aquest professorat ha estat tots aquests anys tirant endavant els ensenyaments superiors d’arts plàstiques i disseny sense suport del Departament  ni un pla de formació continua adequat, no ha comptat amb cap mesura que li facilités adquirir el nivell acadèmic necessari per impartir aquests ensenyaments  i ho ha estat fent en unes condicions de treball no ajustades a aquest nivell educatiu.

En aquest formulari ens podeu fer arribar les vostres aportacions sobre el model curricular ‘FEP’