Important per a les escoles bressol: Comissions Obreres, SÍ treballem per un conveni català!

Des de ja fa anys CCOO apostem per un Conveni de les Escoles Bressol d’àmbit català. Les raons són senzilles: d’una banda, és la manera de tenir un conveni que s’ajustaria més i millor a la realitat laboral i econòmica en termes de salari, regulació de la jornada, etc. de les treballadores del sector a Catalunya; d’altra banda, un conveni a Catalunya milloraria fàcilment les condicions de treball d’un conveni estatal que està bloquejat des de fa anys per les patronals d’àmbit estatal.

La USOC i UGT, en connivència amb les patronals catalanes amb Escoles Bressol, han fet un acord de taules salarials a Catalunya que afecta les escoles municipals de gestió indirecta. CCOO considerem que no s’ha seguit un procediment de negociació que s’adeqüi a norma, que hagi estat formal, transparent i que hagi tingut en compte els diferents sindicats legitimats per a la negociació a Catalunya; aquest fet constitueix un error greu de la USOC, la UGT i les patronals. A aquest respecte, ja us avancem que el nostre sindicat estudiarà les possibilitats legals per a la impugnació d’aquest acord.

És més, hem de dir que, sindicalment, aquest acord de taules salarials té un enfoc limitat i miop, perquè el que necessita el sector de les Escoles Bressol a Catalunya, és la constitució d’un conveni que, efectivament, implementi taules salarials, però també els continguts mínims d’un conveni: parts legitimades a negociar, àmbit funcional, vigència, igualtat, jornada (directa e indirecta), permisos, mesures d’igualtat, conciliació, etc. Un cop aconseguit un primer conveni a Catalunya, tindríem en marxa la negociació col·lectiva per anar millorant les condicions del sector en convenis successius. La USOC i la UGT frustren la possibilitat d’articular la negociació col·lectiva en donar en safata a les patronals un acord de taules que, via licitacions, els hi subvenciona els salaris a pagar fins el 2029. Sota aquesta circumstància: Quin interés tindran ara les patronals per negociar un conveni a Catalunya? Cap ni un. Estem davant d’una lesió dels interessos de les persones treballadores del sector.

La solució d’un primer conveni feta per CCOO és fàcil i només requereix de la voluntat de les parts: de nosaltres, de la resta de sindicats legitimats per a la negociació (USOC i UGT) i de les patronals catalanes. El nostre sindicat fa anys que la reclamem i ja n’hi ha prou. Desgraciadament, com us diem, la USOC i la UGT han tirat pel dret fent el joc a les patronals. De fet, s’han conformat amb ben poquet limitant-se a un acord de taules salarials, un acord que, a la pràctica, establirà una doble escala salarial al sector (no s’aplicarà a totes aquelles empreses amb licitacions ja publicades) i que, a més, en la mesura que estableix salaris sota el concepte de salari mínim garantit, ni tan sols assegurarà les pujades salarials que es derivin del conveni estatal per a totes les persones treballadores del sector, doncs aquestes podran ser absorbides.

Des de CCOO aprofitem aquest missatge per fer una crida pública a les patronals i a la resta de sindicats per a la constitució de la comissió negociadora d’un nou conveni de les Escoles Bressol d’àmbit català. Com us vam informar, ja hem fet aquesta petició de negociació de manera formal pel dia 26 d’abril. Les patronals i la resta de sindicats, tal com estableix l’Estatut del Treballador, haurien de complir amb la seva obligació i asseure’s a negociar.

CCOO apostem per una solució real al conflicte que fa anys pateixen les treballadores del sector, i això passa per encetar la negociació col·lectiva mitjançant un conveni, és a dir, millorant i dignificant d’una vegada el conjunt de les condicions socials i laborals de les treballadores de les Escoles Bressol. CCOO farem noves assemblees informatives en breu i continuarem amb la mobilització si no hi ha moviment per part de les patronals. Tampoc no descartem emprendre la via judicial per defensar els interessos de les treballadores del sector i el seu dret a tenir un conveni col·lectiu propi a Catalunya.

Salut i lluita,

CCOO Educació