Declaració Onada Sindical 2023

Podeu llegir aquí la declaració conjunta de CCOO de Catalunya, Illes Balears i País Valencià en defensa de la llengua catalana amb motiu de la segona sessió de l’Onada Sindical.

CCOO de Catalunya, de les Illes Balears i del País Valencià DECLAREM

Estimem la llengua catalana com a llengua pròpia, fonament d’una cultura compartida i d’una mirada específica sobre el món. Reconeixem, doncs, la unitat de la llengua, que s’expressa en la riquesa de les modalitats lingüístiques dels nostres pobles i és pont de comunicació entre les persones que vivim i treballem a Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià, on rep el nom de valencià.

La llengua catalana és una llengua viva en la vida quotidiana, en la literatura, en la música, en l’economia i en el comerç, però és una llengua minoritzada en molts àmbits socials, administratius i tecnològics. Ho és en bona part per decisions polítiques, però també per la composició multicultural i multilingüe de la població actual i per la globalització de les indústries culturals i tecnològiques.

Les fortes onades migratòries de persones que han vingut a buscar feina expliquen una part important dels usos lingüístics. Per això ens preocupa la falta de polítiques públiques que protegeixin i promoguin l’ús del català en el món del treball. Donada la minorització actual de la llengua i la forta segregació urbana és molt difícil que la població migrant aprengui la llengua catalana per immersió social. L’empresa i el centre de treball no poden ser territoris vedats a la responsabilitat política, social, cultural i tampoc lingüística. En aquest sentit, considerem necessari que l’aprenentatge i l’acreditació de la llengua catalana es puguin fer en el marc de la formació per a l’ocupació, de manera gratuïta i adaptada a les necessitats de les persones treballadores. Així mateix, considerem que cal normalitzar l’ús de la llengua catalana en les relacions laborals: convenis, nòmines, quitances, processos jurídics…

Defensem que la llengua catalana sigui la llengua principal en el sistema educatiu, la qual cosa requereix redimensionar l’acollida escolar amb una reinversió significativa en recursos, programació i polítiques educatives. En línia amb les polítiques de la UE, considerem que cal impulsar la competència plurilingüe dels nostres estudiants, amb consideració i estima per les seves llengües familiars, sabent que l’aprenentatge d’una llengua, lluny de ser un obstacle, és una ajuda per aprendre’n una altra.

Defensem també que la llengua catalana esdevingui la principal a les administracions públiques, inclosa l’Administració general de l’Estat i l’Administració de justícia a Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià. En aquest sentit, celebrem la decisió del Congrés dels Diputats d’Espanya de normalitzar l’ús del català, el basc i el gallec en el seu funcionament ordinari.

Volem i exigim que es fomentin, d’una banda, els mitjans de comunicació en català i, de l’altra, que el català tingui més presència a la resta de mitjans generalistes. Ens manifestem en contra de qui utilitza la llengua per excloure i per dividir les societats. Rebutgem la judicialització impulsada per organitzacions de la dreta espanyola entorn de la llengua catalana en el sistema educatiu, cosa que no té altre propòsit que instigar el conflicte lingüístic i treure rèdits de la polarització. Encara és més greu quan s’utilitzen les institucions de govern per involucrar la infància en la disputa partidista. Entenem que el dret superior de la infància passa perquè el sistema educatiu els prepari per comunicar-se, participar i viure en la societat real, la qual té un dels seus eixos vertebradors en la llengua, la catalana, en el nostre cas.

Ens comprometem a treballar amb les organitzacions socials i polítiques dels nostres territoris per aconseguir polítiques lingüístiques consensuades i que preservin la cohesió social i el dret superior de la infància.

Defensar la llengua catalana no és atacar la llengua castellana ni cap altra. En la línia dels documents del Consell d’Europa, reconeixem la diversitat lingüística i cultural com una riquesa intel·lectual, una oportunitat econòmica i un reconeixement democràtic.

Donem suport a l’oficialitat de la llengua catalana, basca i gallega a les institucions de la UE, en línia amb la nostra vocació europeista.

Expressem el compromís de CCOO amb l’ús de la llengua catalana al sindicat: les nostres publicacions, els nostres documents i estudis, l’assessorament sindical i jurídic. La participació en el sindicat és un vehicle idoni per a la incardinació de les persones treballadores d’origen estranger en la vida laboral i social; una participació empoderadora, democràtica i orientada al benestar i a la solidaritat. És necessari que vetllem especialment per a l’ús del català per assegurar els drets, la igualtat i la cohesió del conjunt de la classe treballadora.