Només 15 substàncies altament preocupants per la salut i el medi ambient hauran de passar l’autorització de la Comissió Europea

L’Agència Europea de Substàncies Químiques (ECHA) publicarà avui, dimecres 22 d’octubre, la primera llista de substàncies altament preocupants (cancerígenes, mutàgenes, tòxiques per a la reproducció, que s’acumulen en els organismes o persisteixen en el medi ambient), que hauran de passar pel procés d’autorització del reglament europeu de Registre, Avaluació, Autorització i Restricció de Substàncies Químiques (REACH).

Segons aquesta norma, les substàncies de la llista no podran circular en el mercat europeu sense una autorització prèvia de la Comissió Europea a causa de la seva elevada perillositat. Aquest aval, a més, no s’atorgarà si existeixen alternatives menys nocives.

La presentació de la llista de candidates s’ha produït en un ambient de gran decepció i crítica per part de sindicats i organitzacions no governamentals. Comissions Obreres considera que el número de substàncies incloses en el procés d’autorització resulta ridícula, si es té en compte que el número de substàncies altament preocupants s’eleva a 1500.

La decisió de l’Agència d’incloure únicament 15 substàncies en el procés d’autorització no contribueixen al desenvolupament de l’Estratègia per a la futura política en matèria de substàncies i preparats químics que va establir el Llibre Blanc (2001) de la Unió Europea. Aquest document, del que va sorgir REACH, va néixer amb la finalitat d’evitar els greus danys ocasionats per la presència de substàncies tòxiques en el medi ambient, en els llocs de treball o en els productes de consum, i a partir del qual es va crear REACH.

Segons el Llibre Blanc existeixen almenys 1500 substàncies altament preocupants que haurien de comptar amb l’autorització de la Comissió Europea. A aquest ritme en el procés d’autorització, l’Agència necessitaria almenys 100 anys per aconseguir els objectius del REACH de protecció de la salut humana i el medi ambient i eliminar del mercat europeu les substàncies més perilloses.

L’Agència va publicar fa unes setmanes la llista intermèdia de substàncies preregistrades del REACH, això és, les substàncies que necessiten registrar-se per tal que es puguin fabricar o importar dins del marc de la Unió Europea en quantitats iguals o superiors a 1 tona a l’any per empresa.

Aquest llistat conté quasi 40.000 substàncies. D’aquestes, 13.000 haurien de passar el procés de registre abans de que finalitzi l’any 2010. Es tracte de substàncies molt nocives per a la salut humana i/o el medi ambient i/o que es produeixen en grans quantitats. Aquesta xifra és molt superior a l’estimada inicialment ja que el registre de substàncies d’alt volum de producció de la Unió Europea només incloïa fins a la data 3.000 substàncies produïdes en més de 1.000 tones l’any per fabricant.

Per Comissions Obreres, aquestes dades confirmen la greu situació de descontrol de substàncies químiques que existeix en el marc europeu que REACH pretén resoldre. Els Estats membres han de ser més actius en l’aplicació del REACH i garantir que la llista de substàncies subjectes a autorització inclogui, quant abans millor, a totes les substàncies els efectes de les quals (cancerígens, mutàgens, tòxics per a la reproducció, disruptors endocrins, acumulatius o persistents), ja estan reconeguts.

Per una altra banda, vàries organitzacions no governamentals i sindicals estan treballant en diferents llistats alternatius de substàncies altament preocupants. La sueca ChemSec ( en col•laboració amb d’altres organitzacions no governamentals de tota Europa, entre les que es troba l’Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut (ISTAS) de CCOO, van fer pública recentment la SIN List (Substitute It Now! List), una llista de quasi 300 substàncies químiques d’elevada perillositat d’acord amb el REACH.

Varis estudis estimen que 3,5 milions de treballadors estan exposats a substàncies químiques cancerígenes. A Espanya es van produir a l’any 2002 entre 3.000 i 15.000 nous casos de càncer laboral i entre 2.000 i 9.000 morts per càncer d’origen laboral.

Agència Europea de Substàncies Químiques (ECHA)

SIN List