Fort increment de les consultes de persones treballadores estrangeres a CCOO Garraf

Perfil de persona atesa pel CITE durant 2023: dona llatinoamericana que treballa irregularment al sector domèstic

El Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) de CCOO Garraf està consolidant una forta activitat any rere any. Els locals sindicals de Vilanova i la Geltrú va presentar una intensa activitat l’any 2023, similar a la d’exercicis anteriors. S’hi van atendre 238 persones, realitzant 457 visites i plantejant 1.399 consultes.

Aquests tres indicadors registren increments molt importants. El més destacable és el nombre de consultes, que va augmentar un 75%. El motiu rau en l’increment de l’horari d’atenció al públic, a partir del conveni de col·laboració acordat amb l’ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Durant l’any passat es van atendre persones de més de 30 nacionalitats. El Marroc (26,9%), Colòmbia (13,9%), Perú (8,8%) i Argentina (6,7%) van ser els orígens més habituals entre les persones ateses, amb una tendència a l’increment de les originàries de Llatinoamèrica (arriben al 60% del total.

Majoritàriament, les consultes ateses al CITE de Vilanova són de dones treballadores. Per tipologia, un 29,7% han estat sobre arrelament social, un 11,7% i un 24,6% sobre autorització de treball i residència, i un 6,4 sobre targetes comunitàries.

El principal sector d’ocupació de les persones estrangeres és el treball de la llar (41,5%), amb gran predomini de les dones (86%). També és el primer sector pel que fa a treball irregular, que arriba a un 84,6% del total i es troba en continu creixement.

La tipologia de persona que s’apropa a CCOO es manté com a exercicis anteriors: perfil d’una dona llatinoamericana, sense autorització administrativa, que es dedica de manera irregular al sector del treball de la llar.

La memòria del CITE mostra, a l’igual que als anys anteriors, un augment continuat de les persones sense autorització administrativa per residir i treballar a l’Estat espanyol. De nou es constata l’existència d’una important bossa de persones que no han pogut regularitzar la seva situació (s’estima de 150.000 persones a tota Catalunya), per les dificultats que genera un mercat de treball que exigeix, com a mínim, un contracte d’un any a jornada completa.

CCOO denuncia la situació precària, que suma la precarietat i la invisibilitat que pateix el sector a la situació d’irregularitat administrativa de moltes treballadores. El sindicat reitera la demanda als Governs de l’Estat i de la Generalitat per desenvolupar d’una manera decidida el Conveni 189 de l’OIT sobre treballadores i treballadors domèstics, per equiparar les condicions laborals d’aquest col·lectiu amb la resta.

CCOO considera que al Garraf i a Catalunya hi ha moltes persones amb la preparació acadèmica adequada, que tenen moltes dificultats per homologar les seves titulacions o que no compten amb autorització de residència i treball per no poder complir els requisits exigits per accedir a la regularitat administrativa. Aquesta formació i qualificació podrien ser molt útils a diversos sectors necessitats de mà d’obra. Regularitzar-les significaria donar resposta a necessitats estructurals de la nostra societat, amb problemes demogràfics evidents.

Es tracta d’una qüestió de drets humans, però també d’una tema que requereix un funcionament més lògic i inclusiu del món del treball.