CCOO presenta a Cornellà de Llobregat el còmic “Siempre tendremos 20 años” de Jaime Martín

El sindicat participa a la 39a Mostra del Còmic de Cornellà

L’Aula de Formació i Cultura Joan N. García-Nieto organitza un conjunt d’accions sobre cultura i memòria democràtica. Aquestes acostumen a ser activitats literàries d’autors/es del Baix Llobregat o que presentin contingut sociolaboral especialment rellevants pel món sindical.

El proper dijous 16 de novembre a les 18 hores, a la seu comarcal de CCOO del Baix Llobregat (Ctra. d’Esplugues, 68 de Cornellà), es presenta el còmic Siempre tendremos 20 años, de Jaime Martín, amb la col·laboració de la Fundació Cipriano García de CCOO Catalunya. L’activitat forma part de la 39a edició de la Mostra del Còmic a Cornellà de Llobregat.

Jaime Martín és un dibuixant de l’Hospitalet de Llobregat amb una llarga carrera al món del còmic. Va començar a publicar les seves obres de forma professional als anys 80, a revistes mítiques com El Víbora. Provinent d’una família republicana i compromesa amb la lluita política i social, l’obra de Martín sempre ha mostrat una forta consciència social.

Siempre tendremos 20 años” és una ambiciosa obra, conclusió d’una trilogia amb la que el seu autor ha recuperat la memòria de tres generacions de la seva família. Amb “Las guerras silenciosas” mostrava la joventut dels seus pares fent especial èmfasi en la terrible i poc coneguda guerra colonial d’Ifni i en la situació de les dones durant la dictadura franquista. Més tard, amb “Jamás tendré 20 años” (premi a la Millor Obra del Saló del Còmic de Barcelona, any 2017), el dibuixant narrava la vida dels seus avis, que van participar activament a la guerra i que més tard van patir una postguerra terrible. Per últim, “Siempre tendremos 20 años” mostra la vida del propi autor, donant especial rellevància als fets sociopolítics i culturals que van marcar les vides dels i les joves de classe obrera nascuts a mitjans dels anys 60.

L’acte de presentació, al que ha confirmat assistència la regidora d’Educació i Acció Ciutadana de l’ajuntament de Cornellà de Llobregat, Lídia Gómez Pla, tindrà un format de xerrada compartida Jaime Martín amb David Fernández de Arriba, crític de còmics i sindicalista de CCOO. Es tracta del creador del blog “Historia y Cómic”, on ha ressenyat més de 130 còmics històrics que tenen potencial didàctic. També és el responsable de “Memoria y Viñetas. La memoria històrica en el aula a través del còmic”, on dóna eines i materials pedagògics als i les docents que vulguin treballar la memòria democràtica fent servir el còmic. David ha escrit articles acadèmics, ha impartit xerrades i formació a docents i alumnat de secundària, i ha estat professor del màster d’Educació i Còmic de la Universitat de València.

CCOO té tradició en posar en valor l’art del còmic i la historieta. L’any 2022 es va organitzar l’exposició “5 anys de CCOòmics”, un projecte social i educatiu on desenes de joves estudiants de formació professional de còmic i il·lustració van tenir la seva primera experiència publicant una revista.