CCOO d’Indústria presentem públicament el nostre informe sobre l’accident de la mina de Súria del passat 9 de març

CCOO d’Indústria de Catalunya hem presentat públicament avui, 7 de juliol, el nostre informe sobre l’accident ocorregut el passat 9 de març a la mina de Súria d’ICL Iberia, en el qual van morir tres persones. En aquest informe analitzem totes les causes i els factors estructurals que poden haver concorregut en aquest lamentable succés i proposem les accions i mesures necessàries per evitar que es tornin a produir.

De l’anàlisi de les dades recopilades en aquest informe, se’n conclou l’existència de nombroses deficiències en matèria d’organització del treball a la mina i una manca de planificació de les tasques que cal realitzar. No s’està garantint una comunicació real i efectiva entre els diferents col·lectius que treballen a la mina, tant entre el personal amb responsabilitats diverses com entre els diferents torns de treball), i hi ha una sobrecàrrega evident de tasques productives i funcionals en la figura del vigilant, que és clau en la seguretat de la mina.

Un altre dels punts importants que es desprèn de l’informe és la priorització de la producció davant la seguretat, l’organització i la planificació de l’activitat productiva de la mina. L’objectiu d’ICL Iberia d’arribar a l’extracció d’un milió de tones anuals de potassa, ha portat la direcció de l’empresa a obrir més fronts d’explotació en una mina complexa i amb el personal insuficient per garantir la seguretat a la mina de manera real. Això comporta que els vigilants atenguin nombrosos fronts i col·lectius alhora i assumeixin accions productives no planificades, de manera que es fa materialment impossible garantir tots els procediments de seguretat i de comunicació necessaris.

Davant d’aquesta situació, CCOO proposem la creació d’una comissió paritària, amb la participació d’assessors externs per revisar, actualitzar i corregir els procediments de comunicació i de coordinació de les activitats, amb la finalitat de garantir la seguretat dels diferents col·lectius que treballen a la mina. També plantegem que es faci un estudi sobre la càrrega de treball dels vigilants a les instal·lacions de la mina i la seva vinculació amb les condicions de treball i els riscos que això pot generar, així com una anàlisi de l’activitat productiva de la mina, amb la incorporació de les mesures de seguretat i de prevenció necessàries per garantir una planificació òptima de l’activitat productiva de la mina.

L’elaboració d’aquest informe no ha estat fàcil, ja que ni la direcció d’ICL Iberia ni la Direcció General de Mines ens han facilitat els seus informes sobre l’accident per poder contrastar les dades, malgrat que els ho hem sol·licitat en més d’una ocasió. CCOO d’Indústria ens hem reunit amb els nostres delegats d’ICL Iberia i de les subcontractes que operen a la mina per analitzar tots aquests aspectes, a més de les mesures de seguretat i preventives existents i les condicions laborals de les persones que treballen a la mina. També hem recollit les aportacions de les persones afiliades a CCOO que treballen a la mina de Súria.

CCOO denunciem en aquest informe l’acció de la direcció d’ICL Iberia d’impedir la participació real i efectiva de la representació legal de les persones treballadores en la investigació de l’accident.

CCOO d’Indústria de Catalunya farem arribar aquest informe tant a la direcció d’ICL Iberia com a la Direcció General de Mines de la Generalitat perquè tinguin en compte les nostres conclusions i preguin les mesures necessàries per donar-hi resposta.