CCOO trasllada a la ministra de Sanitat les seves propostes per a garantir la sostenibilitat del SNS i la necessitat d’impulsar el diàleg social

Els secretaris generals de CCOO i de la FSS-CCOO, Unai Sord i Humberto Muñoz, al costat del secretari de Polítiques Públiques de CCOO, Carlos Bravo, han mantingut avui, 11 de gener de 2024, una trobada amb la nova ministra de Sanitat, Mónica García, per a abordar mesures que garanteixin el caràcter públic i universal del Sistema Nacional de Salut (SNS), un major finançament i polítiques de personal adequades, entre altres.

CCOO qualifica la reunió mantinguda amb la nova titular del Ministeri de Sanitat com un primer pas per a avançar a donar resposta a les grans necessitats que sofreix en l’actualitat el sistema sanitari. Un camí que, en opinió d’aquest sindicat, ha d’iniciar-se amb una aposta clara per part del Ministeri de Sanitat amb el diàleg social en el marc de l’Àmbit de Negociació Col·lectiva.

Com a representants de CCOO, Unai Sord, Humberto Muñoz i Carlos Bravo, han traslladat a la ministra de Sanitat que ha de ser prioritari en l’agenda del Govern garantir la sostenibilitat del SNS entorn d’aquests eixos fonamentals:

• Defensa i garantia del caràcter públic, universal i gratuït del sistema, la gestió del qual ha de ser pública directa per a assegurar l’equitat i accessibilitat.
  • Fer efectiva un finançament suficient, dedicant com a mínim el 7,5% del PIB (actualment és el 6,9%), i una quarta part per a l’Atenció Primària, el pilar bàsic que resol avui dia més del 80% dels problemes de salut consumint només una mica més del 15% dels recursos disponibles.

De la mateixa manera, posar en marxa una política de personal adequada per als i les professionals del SNS és un altre dels grans temes que han centrat aquesta primera trobada entre el Ministeri i l’organització sindical. Des de CCOO s’ha posat sobre la taula la urgència d’abordar:

• El dimensionament adequat d’unes plantilles ja deficitàries i que han d’afrontar a curt i mitjà termini la jubilació de pràcticament la meitat de la plantilla assistencial, per la qual cosa és prioritària l’eliminació de la taxa de reposició en Sanitat.
  • Mesures d’incentiu de la contractació, de cara a la retenció del professionals i el retorn dels perduts a l’estranger o el sector privat:
  • Estabilitat laboral, millora salarial, carrera professional, jubilació anticipada i parcial.
  • Actualització de funcions (modernització de les qualificacions).
  • Reclassificació professional concorde al Marc Espanyol i Europeu de Qualificacions (BRESSOLES/MEC).

Augment de places de Medicina i Infermeria en les universitats.
Increment de places de Formació Sanitària Especialitzada (FSE): MIR, *EIR. Això comporta el corresponent increment de tutors i de serveis amb acreditació docent en les institucions sanitàries.
Propostes sindicals encaminades a garantir la sostenibilitat del sistema i la millora de la qualitat assistencial que requereix d’un important compromís i impuls per part del Ministeri de Sanitat, tal com li ho ha fet saber CCOO a García. En aquest sentit, l’organització sindical ha exigit en la reunió mantinguda avui:

• Coordinació real i efectiva dels sistemes sanitaris públics de les Comunitats Autònomes.
  • Aposta pel dialogo social en el marc de l’Àmbit de Negociació Col·lectiva del Ministeri.
  • Culminació de la negociació de l’actualització de l’Estatut Marc.
  • Compliment de tots els compromisos contemplats en el ‘Acord marc per a una Administració del Segle XXI’.
  • Negociació d’una cartera de serveis mínima comú, concorde al necessitats actuals.
  • Actualització del catàleg d’equivalències de categories professionals entre els sistemes sanitaris de les Comunitats Autònomes, una cosa fonamental per a *OEP, trasllats o carrera professional.
  • Establiment d’un sistema mínim de Carrera i Desenvolupament Professional comú a totes les Comunitats, i d’un marc d’equivalències de nivells.