Amb Les Coses De Menjar No S’hi Juga

Aquest 1r. Maig l’encarem amb més reivindicació que mai perquè la classe treballadora s’està empobrint i moltes empreses tenen més beneficis que mai. La desigualtat, doncs, s’accentua cada vegada més.

Els Governs han implantat importants polítiques públiques davant la crisi inflacionària, fruit dels acords amb CCOO i UGT, que han aconseguit mantenir el poder adquisitiu de més de 10 milions de pensionistes amb un increment del 8,5%. La pujada del 8% del Salari Mínim Interprofessional (SMI) per a més de 2 milions de persones treballadores. Els 15.120€ anuals de l’SMI s’alineen amb els objectius de la Carta Social Europea per aconseguir arribar al 60% del salari mitjà. També s’han incrementat les prestacions per desocupació (contributives i assistencials) que han contribuït de manera decidida a lluitar contra la pobresa, la desigualtat social i reduir la bretxa salarial de gènere.

La reforma laboral acordada a finals de 2021 està contribuint de manera rellevant a millorar i recuperar drets de les persones treballadores, tant en la creació d’ocupació com a la seva qualitat. S’ha posat fre a la temporalitat abusiva, que era un llast del nostre mercat de treball. També s’ha millorat la feina de les persones més afectades per la precarietat, com són joves i dones. Però per acabar de millorar el nostre mercat laboral, cal augmentar les plantilles de la Inspecció de Treball, reforçar els serveis públics d’ocupació i ampliar les polítiques actives i de formació professional per fer front al problema de l’atur que segueix sent un dels principals problemes del nostre país.

S’ha de protegir l’ocupació, ja que encara és massa fàcil i barat acomiadar. Hem d’avançar cap a un increment del cost de l’acomiadament més adequat a les circumstàncies socials, vitals i d’ocupabilitat de les persones treballadores.

Els últims acords entre el Govern i els sindicats per la reforma de la Seguretat Social són molt importants perquè reforcen el caràcter contributiu del sistema, el seu caràcter redistributiu i permeten reduir la bretxa de gènere. S’impulsa el paper legal de l’Estat per mantenir la suficiència financera del sistema. Es tracta d’un gran acord que garanteix la revaloració de les pensions sobre la base de la inflació mitjana, un futur amb més aportació d’ingressos i més sostenibilitat per un sistema que ha d’abordar el doble repte de l’envelliment i la incorporació a la jubilació de la generació del “baby boom”. En definitiva, hem aconseguit més protecció i més certeses per a les persones pensionistes actuals i futures. Un pilar fonamental de l’Estat del Benestar.

Els Governs i els sindicats estem fent els deures per evitar l’empobriment de les persones treballadores i l’increment de la desigualtat social. Ara els hi toca a les patronals i les empreses negociar i pactar increments salarials de la mateixa intensitat que la inflació. I que les empreses deixin de repercutir el cost de les pujades de l’energia, dels béns i serveis, en el seus productes, especialment els alimentaris i de primera necessitat, que són la causa principal de l’increment de la inflació i dels seus beneficis extraordinaris. Des de CCOO reivindiquem en aquest 1r. de Maig revertir aquesta situació i continuarem lluitant en  les meses de negociació i al carrer per unes condicions laborals i de vida dignes per totes les persones, especialment les més vulnerables.

D’altra banda, ara que just afrontem un període electoral amb eleccions municipals al maig (i generals abans que acabi l’any), hem de manifestar que no tots els partits polítics són iguals. CCOO reivindica polítiques d’esquerres, útils per a les persones i que apostin per la concertació social, econòmica i laboral. Instem la ciutadania a participar massivament en els processos electorals i a donar suport a les propostes electorals de progrés, que apostin per l’aprofundiment democràtic, el reforç dels serveis públics, la fiscalitat suficient i progressiva, la igualtat d’oportunitats, treball de qualitat i salaris dignes. I sense oblidar que cal incorporar decididament a l’acció política els reptes ambientals que, com el canvi climàtic, ja ens afecten directament.

El risc reaccionari és molt present, l’hem de afrontar i denunciar per no retrocedir. Hem de continuar avançant en drets, llibertats i dignitat per viure millor.

Des de CCOO lluitem i lluitarem per apujar salaris, abaixar preus i repartir els beneficis empresarials, perquè amb les coses de menjar no s’hi juga!!!

Mercè Puig Cañellas
Secretària General de CCOO de Tarragona