“Treballadores de la llar: el principi del reconeixement”

Article d’Aurora Huerga, secretària de Política Territorial de CCOO de Catalunya, publicat a ‘El Diari del Treball’ (16-09-2022)

El passat 6 de setembre, el Consell de Ministres va aprovar el Reial decret llei, 16/2022, per a la millora de les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores al servei de la llar. Aquesta aprovació arriba després que el Congrés dels Diputats ratifiqués el conveni 189 sobre treball decent per a treballadors i treballadores del servei domèstic de l’OIT el passat 9 de juny,  fruit de les reivindicacions d’organitzacions sindicals, com ara CCOO de Catalunya, entitats de dones immigrades i altres entitats socials, i que  donava resposta a un greuge històric que afectava les treballadores de la llar. Cal recordar també la sentència del Tribunal de Justícia Europea del 24 de febrer de 2022, en el sentit que no es podia excloure les treballadores de la llar de les prestacions per desocupació.

Des del sindicat fem una valoració positiva a la nova normativa, ja que incorpora reivindicacions històriques de la nostra organització pel que fa a les condicions de treball i l’accés a les prestacions de la Seguretat Social de les més de mig milió de dones que configuren el sector de les treballadores de la llar a l’Estat espanyol. Tot i això, també volem posar de manifest que malauradament, aquesta norma ha estat elaborada al marge del diàleg social i ha de ser complementada, ja que deixa fora elements importants del Conveni 189, com ara la regulació del dret a la negociació col·lectiva, el paper de la Inspecció de Treball o la plena integració al règim general de la Seguretat Social, que ha quedat ajornada fins al 2024.