Reunió entre el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i els sindicats dels CGE d’Adif i el Grup Renfe: Tema Rodalies

Tal com va quedar reflectit en un dels compromisos de la desconvocatoria de vaga del dia 23 de novembre de 2023 entre el Ministeri de Transports i els sindicats dels CGE d’Adif i del Grup Renfe, ahir vam ser citats en seu ministerial amb un únic punt en l’ordre del dia: Situació actual de l’acord entre Govern d’Espanya i Generalitat sobre el traspàs de Rodalies.

El dia 19 de febrer va haver-hi una reunió entre el Ministre de Transports i Mobilitat Sostenible i la Consellera de Territori per a constituir la Comissió política per al traspàs del servei ferroviari de rodalies.

S’ha acordat la creació d’una Comissió de seguiment i de sis grups de treball durant el mes de març per a donar resposta a l’acord d’investidura subscrit entre PSOE i ERC.

En aquests grups de treball hi haurà representants del Govern central, de la Generalitat, d’Adif i de Renfe.

El ministre Oscar Puente ratifica el seu compromís de garantir un diàleg constant amb la RPLT d’Adif i de Renfe i de salvaguardar els drets soci-laborals de tot el personal.

El Secretari d’Estat ens ha traslladat que la seva intenció és que tot el procés es desenvolupi amb transparència i objectivitat, tenint en compte la complexitat i dificultat de l’assumpte que ens ocupa, que ens trobem en el moment inicial i el que s’està establint en una metodologia de treball.

Des de CCOO s’ha fet recalcament en què ens preocupa el traspàs de l’Operació i de la Infraestructura i que s’ha de ser molt clar en el missatge que es transmeti en cadascuna de les reunions dels diferents grups de treball i de les comissions, ja que tal com s’està fent, el que es transmet és intranquil·litat a les persones treballadores.

Per part dels sindicats se li exigeix al Ministeri que els acords en la desconvocatoria de vaga no és només informació a la representació del personal, el que es demanda és participació en tot aquest procés polític de traspàs de competències, quan puguin tenir d’afectació a les relacions laborals. Aquesta participació inclou contactes amb la Generalitat, que és l’altra part d’aquest acord.

Des de CCOO hem traslladat que la transferència de la titularitat de la infraestructura està abocada a la impossibilitat perquè és molt complicat (per no dir impossible) que aquesta només es dediqui a la circulació de les Rodalies i que en el cas de la creació de l’empresa mixta (entre Administració General de l’Estat i Generalitat de Catalunya) “Rodalies de Catalunya” existeixen moltes possibilitats, entre elles que la part de l’Estat es delegui en el Grup Renfe, la qual cosa asseguraria la realització de la prestació del servei per part de l’empresa pública estatal.

En qualsevol cas, CCOO està i estarà vigilant en aquest complicat procés, que encara està en els seus inicis, perquè en cap moment es vulnerin els drets de les persones treballadores d’Adif i Grup Renfe.