Les jugadores de la Lliga F mantenen les jornades de vaga

Els sindicats integrants del banc social de la negociació per a modificar i millorar el Conveni Col·lectiu per a les futbolistes de Primera Divisió (CCOO, UGT, FUTPRO, AFE i Futbolistes ON) han decidit, després de les reunions celebrades en la seu del Servei interconfederal de Mediació i Arbitratge (Fundació AVENC) durant aquesta setmana, que és necessari mantenir la vaga durant les dues primeres jornades de la lliga regular.

Considerem inacceptable la proposta econòmica final de la Lliga F i continuem mantenint els cinc sindicats una proposta ferma respecte al salari mínim que s’ha d’aplicar perquè les futbolistes del nostre país tinguin uns sous a l’altura del seu talent. Ens sorprèn i entristeix la posició de la patronal durant les negociacions, que en tot moment ha estat de ferm immobilisme enfront de la proposta realitzada pels sindicats.

Com hem vingut informant a través de diferents comunicats des de l’any 2022, considerem que les xifres que demanem en la nostra proposta econòmica són completament assequibles donada la dimensió econòmica de la Lliga F, que té els següents ingressos assegurats:

42 milions d’euros en actius comercials.
35 milions d’euros per drets de televisió.
22,5 milions d’euros a través de l’aportació del Govern.
En un intent d’arribar a un acord, els sindicats vam proposar ahir al matí arribar a un acord salarial d’un any per a desconvocar la vaga i continuar negociant el conveni col·lectiu.

La patronal, després de dos dies de mediació, s’ha mantingut pràcticament inamovible proposant per a aquesta temporada (2023-2024) un salari de 20.000 €, amb la promesa de revisar novament el salari mínim si aquesta temporada la Lliga F generés més de 8 milions d’euros de benefici en actius comercials, i en aquest cas, pujaria únicament a 23.000 €.

Els sindicats creiem que qualsevol punt acordat en un conveni col·lectiu no ha d’estar supeditat als assoliments comercials d’una empresa, perquè els drets d’un treballador no són un actiu comercial.

Donada la immobilitat de la patronal i amb la finalitat de poder arribar a un punt comú que beneficiï a l’activitat futbolística, els sindicats, en últim esforç, hem baixat la nostra proposta per a l’any 2023-2024 a 23.000 €, i renunciant a la retroactivitat de la temporada 2022-2023, amb la possibilitat d’arribar als 25.000 € si aquesta temporada se superen els 8M de benefici, però la Lliga F ha rebutjat acceptar una mica superior als 20.000 € fent impossible així la negociació.

Cal recordar que el salari mínim actual des de l’any 2019 és de 16.000 €, quantitat a la qual ja només aplicant la pujada de l’IPC ascendiria a 18.554 €.

Ens agradaria recalcar, que en les reunions mantingudes aquesta setmana exclusivament s’ha tractat el sou mínim de les jugadores, no s’ha negociat cap altre punt del Conveni Col·lectiu, alguna cosa que es va acordar en les reunions que es van tenir el mes de maig. Donat l’estancament en els últims mesos en aquest tema vèiem primordial arribar a un acord en aquesta part abans de continuar negociant els altres beneficis.

Inacceptable proposta de la patronal

Després de celebrar ahir mateix una assemblea amb les jugadores de la Lliga F, consideren inacceptable la proposta de la patronal i els entristeix que hagin de mantenir una vaga fins i tot havent rebaixat la proposta inicial a 23.000 € anuals, la qual cosa implicaria, no ho oblidem, cobrar menys que l’equip arbitral.

És un moment clau de defensar els drets laborals de les nostres futbolistes i tenir el compromís que des de les institucions que componen la indústria del futbol femení aposten pel seu desenvolupament i pel benestar de les protagonistes.

Els sindicats integrants del banc social, esperem que aquesta postura mantinguda per la patronal pugui canviar i es pugui plantejar una proposta a l’altura de les futbolistes que tenim jugant al nostre país.