Comunicat del sector d’intervenció social i atenció a les persones de CCOO

El sector d’Intervenció Social de CCOO diu prou, prou de mentides, de falses acusacions de pactar amb la patronal d’esquena a les treballadores…, prou de distorsionar la nostra acció i, sobretot, de desprestigiar les treballadores que hem escollit lliurement a CCOO com el sindicat on volem organitzar-nos.

Des dels inicis de la negociació del Conveni de Catalunya d’Acció Social amb infants, joves, famílies i d’altres en situació de risc, CCOO hem organitzat diferents actes de protesta, mobilitzacions, concentracions i vagues amb l’objectiu de desbloquejar una negociació que ja va néixer amb una patronal “social” centrada a no acordar cap increment salarial fins a tenir assegurat el corresponent increment de pressupost amb el Govern de Catalunya.

Fa gairebé un any que vam signar l’acord parcial de classificació professional i taules salarials 2022, 2023 i 2024 amb la patronal, La Confederació. Aquest acord va ser fruit de les múltiples mobilitzacions i d’interposar una demanda judicial, ja que amb la publicació del “Convenio Marco Estatal de acción e intervención social” s’havien de respectar com a mínim a la negociació les condicions en matèria de classificació professional i l’estructura i règim salarial, entre d’altres. Tot i que ambdues parts (sindical i patronal) n’eren conscients del que implicava la publicació del “Convenio Marco Estatal”, va fer falta interposar demanda judicial i fer una conciliació al Tribunal Laboral de Catalunya per poder arribar a un acord. Aquest acord ha suposat l’actualització de la classificació professional i un increment important de la retribució mitjana: per sobre del 15% al cicle general i del 8% al cicle continuat.

Per qui no conegui el sistema de representació que contempla l’Estatut dels Treballadors, hem de dir que, a CCOO ningú ens regala la nostra representativitat. Si som presents a la mesa negociadora és perquè ens hem guanyat democràticament la nostra legitimitat per mitjà de les eleccions sindicals i precisament a la taula de negociació del nostre conveni, totes les persones representants de CCOO som persones treballadores de diferents àmbits i amb diferents perfils professionals dins el sector. La negociació col·lectiva no és un espai per tafanejar, és la màxima expressió de la capacitat del conjunt de treballadores del sector per participar en l’establiment de les condicions laborals (retributives i socials) que finalment configuren el seu conveni col·lectiu. Segurament, si anéssim de la mà amb la patronal (com alguns s’entesten a asseverar) ja tindríem un nou conveni, però aquest no seria un conveni per a les treballadores, sinó només per a les empreses del sector.

CCOO no fem sindicalisme de xarxes socials, estem als centres de treball, organitzant les treballadores, al carrer, en la mobilització i la protesta davant el principal obstacle per la millora de les nostres condicions de treball: la patronal. I la nostra plataforma sindical amb les propostes de millora del conveni, fruit d’una ampla participació del sector (afiliades, no afiliades i delegades), és pública i la trobareu fàcilment a la nostra web, així com les actes de negociació del conveni, les paritàries i tots els nostres comunicats informatius. I a més, cada reunió que s’ha mantingut amb la patronal, els posicionaments sindicals abans i durant la negociació, han estat tractats a les nostres assemblees. Abans de signar l’últim acord parcial, aquest va ser consultat amb delegats i afiliació mitjançant diferents assemblees on va ser aprovat. Res a amagar.

Encara queda molt de camí a recórrer, i continuarem lluitant amb l’objectiu d’aconseguir l’equiparació de condicions (salarials i socials) amb el personal de l’administració pública, com hem fet durant tots aquests darrers anys, perquè, com a sindicat, apostem pel reconeixement de l’equiparació de condicions al sector dels serveis socials, igual que està reconeguda a Educació o Sanitat i, per això continuarem reunint-nos amb administracions locals, govern i Parlament, perquè es reconegui la nostra tasca com cal.

Ara amb la nova convocatòria d’eleccions al Parlament de Catalunya, la patronal (La Confederació), ha decidit unilateralment, desconvocar a 24 hores vista la reunió de la mesa negociadora, al·legant que necessiten reunir-se amb diferents càrrecs del Departament de Drets Socials vinculats a l’activitat del sector d’acció social amb l’objectiu d’abordar, entre altres qüestions, aspectes vinculats al finançament dels serveis i veure que passa amb les promeses per part del departament en aquest nou context.

Des de CCOO considerem inacceptable l’actuació de la patronal, que es caracteritza per una estratègia dilatòria de deixar passar el temps (minant el poder adquisitiu de les persones treballadores); per una manca de voluntat en signar acords sense el beneplàcit i pressupost de l’administració; i per la manca de respecte cap a les legítimes propostes fetes pels sindicats presents a la negociació.

És evident que mentre aquesta actitud persisteix, resultarà complicat aconseguir tancar un conveni més just i equitatiu pel conjunt dels professionals del sector, però no defallirem i continuarem lluitant fins a aconseguir-ho!