CCOO convoca concentració davant del Departament de Justícia en protesta per la implementació dels tribunals d’instància

El sindicat anuncia un nou col·lapse de l’administració de justícia a Catalunya amb la implantació dels tribunals d’instància.

Malgrat que el Departament de Justícia anuncia, juntament amb el Ministeri de Justícia, que la implantació dels Tribunals d’Instància agilitzarà el funcionament de l’Administració de justícia, la realitat és que aquesta implantació només provocarà un col·lapse a tots els nivells. El col·lectiu de treballadores i treballadors de l’Administració de justícia a Catalunya engloba més de 8.000 persones a tot Catalunya entre cossos generals (gestors, tramitadors i auxilis) i Metges Forenses, i seran els primers afectats d’aquesta implantació. La següent afectada serà la ciutadania que ha de ser ús d’una administració que està infradotada en mitjans de personal i materials. Per aquest motiu CCOO de Catalunya convoca una concentració a l’entrada del Districte Administratiu, c/ Alts Forns, a les 11.00 del dia 1 de juliol de 2025.

Aquesta implementació suposa un canvi d’estructura de l’administració, però no va acompanyada d’un redimensionament de les dotacions de personal, allà on hi ha un «increment de plantilla» només significa que es regularitzen les persones que ja hi treballaven. CCOO denunciem que calen més jutges, però també més funcionaris i funcionàries.

El fet de crear tribunals d’instància no implica que la justícia sigui més àgil i eficaç, i la transformació dels centres de treball, amb l’eliminació d’un gran nombre d’oficines judicials per a crear grans oficines (serveis comuns), també busca estalviar nomenaments de personal interí de cara a situacions com incapacitats temporals, a més de reduir molt la mobilitat voluntària i normalitzar la mobilitat forçosa. Les càrregues de treball superen més del 100% establert pel CGPJ en la majoria d’oficines de jutjats, i la solució acaba sent el nomenament de més jutges però sense la plantilla corresponent. Tenim un dèficit molt important d’òrgans judicials a Catalunya.

A més, amb l’excusa de què «Europa demana mesures contundents», està en marxa una reforma de la Llei Orgànica del Poder Judicial que preveu limitar enormement la duració dels nomenaments de personal interí.

CCOO denunciem també la inoperància del Ministeri de Justícia, ja que si les administracions fessin la seva feina i convoquessin els processos selectius quan toca, no tindríem una taxa d’interinatge que supera el 40% del personal. Però si la reforma tira endavant, les oficines judicials patiran un altre cop greu per al seu funcionament. A tot això, hem d’afegir que encara no han finalitzat els processos d’estabilització que es van convocar fa més de 2 anys i mig, i que provocaran un moviment de més de 4.000 persones, i a hores d’ara no hi ha data prevista.

El Departament de Justícia ha optat per una implantació ràpida dels Tribunals d’Instància sense tenir en compte que la Llei d’eficiència donava la possibilitat de pròrrogues de 6 mesos en les dates previstes. El procés d’implantació de la Fase 1 (33 partits judicials on s’han efectuat acoblaments i reordenacions), s’implementa l’1 de juliol; la Fase 2 (Badalona i l’Hospitalet), l’1 d’octubre de 2025; i la Fase 3, el gran gruix que suposen 14 partits judicials (Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, Granollers, Mataró, Terrassa, Sabadell, Arenys, Figueres, Manresa, Vilanova, Reus i Tortosa), la implementació serà el 31 de desembre de 2025. Caldran anys per tornar a tenir endreçats els jutjats i tribunals de tot l’Estat.

CCOO també denunciem la tendència d’aquesta reforma a la generalització, és a dir, a la manca d’especialització del personal que perdrà tota possibilitat d’especialitzar-se en aquests macro serveis genèrics. Particularment greu pot ser als jutjats de violència sobre la dona en què, malgrat que s’anunciï l’augment de jutges i fiscals especialitzats en matèria de violència sobre la dona, no es preveu tenir més personal especialitzat per atendre aquests procediments; i no en tots els partits judicials es creen àrees o equips de violència sobre la dona, amb dotació de personal propi.