Des dels Serveis Socials Bàsics (SSB) atenem en l’actualitat un 10,72% de la població total de Rubí (dades HÈSTIA de 2022), bàsicament la població més vulnerable del municipi, sigui en l’àmbit econòmic, laboral, educatiu, de salut mental, de dependència, de discapacitat, etc.
Els i les professionals dels SSB de l’Ajuntament som un col·lectiu essencial a l’hora d’abordar l’impacte social de la crisi econòmica i de salut (pandèmia) i som una peça no només fonamental sinó bàsica del sistema públic de benestar.
El ritme de treball, la quantitat, l’increment d’encàrrecs i responsabilitats en els darrers anys, la derivació i pressió d’altres serveis, la dificultat d’accés de la ciutadania a altres serveis, tant propis com aliens… En definitiva, les càrregues i la sobrecàrrega de treball en tot el personal dels SSB tenen una incidència directa en la nostra salut psicosocial i en la qualitat dels serveis que prestem a la ciutadania de Rubí. A això hi hem d’afegir les situacions de violència verbal i/o física en l’entorn laboral.
Tots els i les professionals dels SSB hem patit o estem patint símptomes relacionats amb el Burnout i l’estrès, els més habituals, la depressió i/o l’ansietat. Símptomes que han estat diagnosticats, en alguna ocasió, quan han comportat incapacitats laborals temporals.
Però la majoria de vegades, ni així. Especialment greu pel nivell de sofriment que comporta i per la repercussió que té a nivell personal, familiar i professional.
Al personal dels SSB se l’ignora tant mediàticament com políticament i s’infravalora el seu paper i la seva prestació al servei del conjunt de la societat i la ciutadania. Exemple clar seria el moment de més incidència de la pandèmia per COVID-19 quan hi hagué un reconeixement públic i polític a la tasca del personal sanitari. Aquest reconeixement no va arribar, en la pràctica, al personal dels serveis socials. Tot i ser considerat igualment personal essencial.
És així que considerem que des d’aquest Ajuntament no només no hi ha un reconeixement a la feina dels SSB sinó que no s’està garantint el benestar del conjunt de treballadors i treballadores i, en conseqüència, tampoc la qualitat en l’atenció a la ciutadania.
A l’afirmació de la nostra regidora delegada, durant la presentació del “Primer Estudio Estatal sobre las condiciones de Salud Psicosocial en los Servicios Sociales de las Administraciones Locales del 5 d’octubre de 2022”, que “l’escut social no es pot fer vulnerant els drets de les treballadores socials i de les educadores socials”, nosaltres hi afegim que tampoc es poden vulnerar els drets del personal administratiu, de les treballadores familiars i de les informadores, també professionals essencials dels SSB i encara més oblidats i infravalorats.
El dia 27 gener de 2023 l’Assemblea de treballadors i treballadores dels SSB vam decidir comunicar a l’Ajuntament el nostre malestar i reclamar les següents reivindicacions:
- Garantir les substitucions immediates dels professionals en situació de baixa temporal simplificant els procediments actuals.
- Que en cap cas aquestes substitucions es facin a través d’empreses privades que proporcionin treballadors/es amb condicions laborals precàries i molt per sota de les existents a l’Ajuntament.
- No sobrecarregar el personal per la no substitució de treballadors/es en situació de baixa laboral temporal.
- Acomplir amb les ràtios establertes i reclamar a qui correspongui el seu increment per raó de la realitat socioeconòmica de Rubí.
- Realitzar una avaluació específica dels riscos psicosocials inherents a les tasques desenvolupades des dels SSB i una posterior avaluació de la salut psicosocial del conjunt de treballadors/es d’aquest servei. I que aquesta valoració es faci de manera periòdica a partir d’ara.
- Realitzar campanyes de promoció de la salut psicosocial per al conjunt de treballadors/es dels SSB: d’informació i de prevenció.
- Posar a disposició de tot el personal de SSB un servei d’atenció psicològica immediata per a situacions de violència, ansietat, estrés…
- Atendre, d’acord amb les possibilitats del servei, peticions de trasllat, canvis de programa o altres opcions.
- Que d’acord amb l’Informe de dades retributives i organitzatives dels ens locals de la província de la Diputació de Barcelona de l’any 2021, s’incrementi la retribució al conjunt de treballadors/es dels SSB en base a la màxima retribució, tal i com s’han incrementat al personal d’altres serveis d’aquest Ajuntament.
- Que aquesta actualització retributiva es faci de forma immediata i d’acord amb l’actualització dels complements de destí i a la revisió dels complements específics. I sense esperar a l’avaluació llocs de treball que actualment s’està realitzant.
- Acabar de forma immediata amb les diferències salarials existents des de fa més de 14 anys entre professionals que realitzem les mateixes funcions.
L’Assemblea de treballadors i treballadores dels SSB també vam acordar dur a terme, entre d’altres, les següents accions:
- Comunicar aquesta situació dels SSB i les reivindicacions a l’alcaldessa, al regidor delegat de RRHH, a la regidora delegada de Serveis Socials, al Gerent i a la Cap de RRHH.
- Exigir la convocatòria immediata de la Mesa sectorial de SSB que sigui l’espai de negociació amb la representació de l’Ajuntament per a resoldre les problemàtiques i reivindicacions exposades.
- En el cas que no es convoqui la mesa, enviar el comunicat a tots els grups polítics municipals, als mitjans de comunicació i difondre la nostra denúncia a través de les xarxes socials.
- En el cas que es continuï sense convocar la mesa, iniciar un calendari de mobilitzacions a partir del dia 22 de febrer de 2023.