El dies 24 i 25 de maig, es van celebrar a Santa Susanna (Barcelona) les III Jornades de Polítiques Públiques organitzades per la Federació de Pensionistes i Jubilats de CCOO de Catalunya. Les organitzacions territorials es van reunir dies anteriors per debatre quines eren les necessitats de la gent gran, i quines les respostes que calien. La contribució de la classe treballadora en la construcció de l’Estat del Benestar ha estat fonamental. La exigència de un Sistema de Pensions estable, una Llei de Dependència, una Sanitat de proximitat, una Llei de la gent gran que abordi la situació d’aquestes persones i garanteixi l’envelliment digne, un habitatge i uns transports adaptats, van ser comuns a totes les intervencions.

Dsc 0011

Però com es va veure en els debats, la gent gran vol envellir amb dignitat i sobretot amb drets, que es van anar enumerant al llarg de les jornades, i que anaven des de combatre la solitud no volguda fins a les noves fórmules d’habitatges col·laboratius, millores i adaptacions en les residències, nous models de residències, assistència domiciliària, viure,
com deien algunes aportacions, viure la vellesa activa.

Dsc 0022

El paper de les administracions públiques és capital, en aquest benestar de la gent gran. Calen inversions en residències públiques. Un 18.50 % de públiques davant de un 81.50 % de privades, en la província de Barcelona.
I també la prestació dels serveis per un personal qualificat i ben pagat, on s’apuntava que el 83% de les persones que treballen en aquest sector són dones. Les residencies no han de ser aparcaments per a la gent gran, han de ser també unitats de convivència lligades al seu entorn, al seu barri. Les Jornades han constatat que l’Estat del Benestar passa per reconèixer drets a la gent gran. Drets com el dret a decidir com es vol viure i a on, el dret a participar en les decisions que els afecten, a pensions dignes, a l’impuls del transport sanitari, a l’increment de places sociosanitàries, a enfortir els dispositius de teleassistència, a abordar seriosament la bretxa digital per protegir la gent gran desatesa i vulnerable davant les noves
tecnologies, que haurien de servir precisament per facilitar la vida a la gent gran i no per fer-la-hi més complicada, al dret a tenir una atenció presencial en les entitats bancàries o als centres de salut, a ampliar els coneixements i les polítiques per a una mort digna.

Dsc 0020

Pròximament la Federació de Pensionistes i Jubilats de CCOO de Catalunya publicarà les conclusions de les III Jornades.

Galeria de Fotos en : https://drive.google.com/drive/folders/1uCRC9LTaNUymzzj7QBGgbfoMk3TXqRMk