Per un debat sindical amb perspectiva de gènere sobre els usos dels temps

Apunt lila titulat “Per un debat sindical amb perspectiva de gènere sobre els usos dels temps”publicat a la revista de CCOO de Lleida lo Sindicat núm. 187 (abril de 2023).

CCOO de Catalunya ha iniciat un cicle de debats sobre el temps de treball i el temps de vida amb el lema “Treballar menys, repartir els treballs i viure millor” per renovar la proposta del sindicat en els usos del temps, de treball i de vida. És essencial que com a sindicat, com a representants de les persones treballadores i com a ciutadania ens plantegem aquest tema des de la perspectiva de gènere.

En el nostre sistema capitalista i patriarcal existeix la separació del temps productiu i el temps reproductiu. El primer està considerat i remunerat, el segon, no, en general. El primer es considera central, el segon, no. El primer forma part de l’esfera pública, el segon, de l’esfera privada. El primer ha estat atorgat històricament als homes, amb el rol de proveïdors del pa, el segon, a les dones, amb el rol de cuidadores i vetlladores del desenvolupament i el benestar de la vida de les persones.

La lluita obrera va aconseguir la jornada laboral de 8 hores i allò de 8 hores per treballar, 8 hores per a l’esbarjo i 8 hores per dormir. Ai! Aquesta és la visió patriarcal dels usos del temps! Malauradament això no es compleix quan incorporem a l’equació la cura i l’atenció a les persones i a les tasques domèstiques i de gestió de la llar.

Aquesta organització dels temps té un impacte laboral en les dones: major índex de contractació a temps parcial, de reduccions de jornada, d’excedències i permisos diversos per atendre les criatures o els familiars dependents, teletreball obligat i flexibilitat imposada.

A CCOO hem de plantejar-nos com fomentar la corresponsabilitat en l’àmbit de la negociació col·lectiva i dels plans d’igualtat, com garantir el dret a la cura promovent un pacte d’Estat per a les cures, i com resoldre el debat de la reducció de la jornada laboral sense que impliqui un més encara per a les dones. Perquè està molt bé voler viure millor, però cal que ens conscienciem primer que cal repartir els treballs, tots els treballs! I no s’hi val a comprar un robot o a pagar el treball d’una altra dona per poder tenir temps personal. No és això, companys!

Apunt Lila 187