Les denúncies a la Inspecció de Treball

Apunt laboral titulat “Les denúncies a la Inspecció de Treball” publicat a la revista de CCOO de Lleida lo Sindicat núm. 178 (maig de 2022).

Tothom pot reclamar els seus drets laborals, i una eina útil és fer-ho per mitjà de la Inspecció de Treball. El treballador o treballadora que presenta la denúncia s’ha d’identificar, no pot fer una denúncia anònima, tot i que la inspecció l’ha de tractar confidencialment. La denúncia s’ha de fonamentar i argumentar. Cal redactar quines situacions volem que verifiquin: hores extraordinàries, jornada de feina, mesures de prevenció de riscos laborals…, i que el tema no estigui en coneixement d’un òrgan judicial.

Per ajudar-nos a argumentar la inspecció fa públics diferents criteris tècnics, que es poden consultar al seu web.

L’actuació de la Inspecció de Treball és d’àmbit provincial, això vol dir que el centre de treball que volem denunciar ha d’estar ubicat a la província de Lleida. Actualment podem fer el registre de la denúncia de manera presencial al carrer Riu Besòs, núm. 2, de Lleida, en horari de matí. Tota la informació de la Inspecció de Treball a Catalunya es pot consultar al seu web.

La Inspecció de Treball d’àmbit estatal ha creat la bústia del frau laboral, perquè d’una manera anònima es pugui informar de fets que creguem denunciables, tot i que no tindrem retorn de la inspecció si s’ha fet alguna actuació o hi ha hagut alguna infracció.

L’eina de la Inspecció de Treball no és valida per a funcionaris, però sí per al personal laboral de qualsevol administració pública. Els funcionaris tenen altres camins jurídics per reclamar els seus drets. Cal valorar si la denúncia és el camí més efectiu depenent del conflicte latent. Hi ha mecanismes com la negociació col·lectiva o poder utilitzar les mediacions o conciliacions del Tribunal Laboral de Catalunya.

El temps màxim per resoldre de la Inspecció de Treball segons la normativa és de nou mesos des del registre de l’escrit de denúncia. CCOO de Catalunya disposem d’un enllaç web amb preguntes freqüents de consulta i guia per a delegats i delegades i l’afiliació. Si necessites fer una denúncia o/i informació del funcionament de la Inspecció de Treball, sol·licita assessorament, truca al sindicat!

Laboral 178