CCOO de Lleida denuncia la manca de personal i de mitjans en la implementació de programes d’inserció al Centre Penitenciari de Ponent

CCOO de Lleida i els altres sindicats representatius del personal del Centre Penitenciari de Lleida han presentat una denúncia a la direcció de la presó  perquè decideixi si vol continuar l’execució del Programa d’inserció laboral als tallers productius (CIRE) i de formació ocupacional al centre obert de Lleida.

Aquest estiu, la implementació de l’esmentat programa ha dut 35 nous ingressos de cop, que en molts casos tenien uns factors de risc disparats, i estaven poc o gens arrelats al territori de Lleida. Aquests factors sumats a la frustració en sentir-se utilitzats per les referències contradictòries del programa, han suposat afegir més factors al risc.

Totes aquestes variables han repercutit en els professionals del centre, tant als equips de tractament, com als de vigilància, tot agreujat per ser un període de vacances, en el qual els professionals han d’assumir les tasques dels companys absents, a més de la manca de mitjans humans estructural que pateix aquest centre.

L’augment de la càrrega de treball que ha significat aquesta situació, el fet d’haver de gestionar-ne els conflictes resultants, sumat al perfil de risc dels interns ha tensat l’equip de tractament.

Entre els successos més rellevants ocorreguts durant la implementació del programa i que els sindicats atribuïm a la manera com s’ha executat són regressions de tercer grau de tractament a segon grau per raons regimentals i involucions toxicològiques; residents que no han reingressat al centre; baralles entre residents, introducció i possessió d’objectes prohibits al centre; augment del consum de tòxics, entre els residents, i recursos de la Fiscalia als graus dels residents.

Els sindicats entenem que tots aquests incidents generen molta inseguretat jurídica i laboral i un malestar extrem entre els professionals del centre, i demanem a la direcció que si té la intenció de seguir implementant programes al centre ho faci amb  el personal i els mitjans necessaris per aconseguir un èxit real.