La Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna reclama una Llei de la dependència que millori la vida de les persones


Avui la Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna ha presentat en roda de premsa les línies bàsiques per les quals la Plataforma creu que és important aprovar la reforma de la Llei de la Dependència. A la mesa ha estat Maria Àngels Gómez secretària general de Pensionistes de la UGT, José Sala, Marea de Pensionistes, Maria José Carcelen de la Coordinadora de Residencies 5+1 i Aurora Huerga, secretaria general de la Federació de Pensionistes de CCOO.

Img 20260429 Wa0002

En la intervenció inicial s’ha posat l’accent en què la creació de la Plataforma es deu a que actualment s’està tramitant al  Congrés dels Diputats l’Avantprojecte de Llei pel qual es modifiquen la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2013 i la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència.


La Plataforma per l‘Autonomia i la Vida Digna ha valorat també que l’avantprojecte incorpora elements que són de vital importància per garantir el dret a que les persones siguin el centre de les cures, per afrontar-les des d’una perspectiva pública i comunitària que garanteixi un accés universal


Al mateix temps, s’ha posat de manifest que encara hi ha marge de millora per garantir els drets i les prestacions de les persones que reben cures i els drets de les persones cuidadores


Per això, es vol donar suport a aquest projecte de reforma, i aconseguir que en el tràmit parlamentari s’incorporin les propostes fetes per aquestes organitzacions a l’avantprojecte.

Pilars bàsics

La Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna considera que el dret a la cura ha de quedar fora de les negociacions entre partits polítics, ja que és un dret transversal a tota la societat i a totes les etapes de la vida de la persona, des del naixement fins a la mort.

Per a la Plataforma hi ha cinc pilars bàsics:

  1. La millora de l’autonomia de les persones. 
  2. L’ampliació dels drets de les persones dependents.
  3. Polítiques de desinstitucionalització, reconeixent nous models de convivència. 
  4. L’afavoriment dels drets i el reconeixement de les persones cuidadores, tant del seu l’entorn, com de professionals.
  5. L’augment del finançament i altres millores econòmiques.

Per la seva part, Aurora Huerga Barquín, secretaria general de la Federació de Pensionistes de CCOO de Catalunya, ha afirmat que“considerem clau la millora del finançament i per tant que s’aprovin les mesures econòmiques necessàries per garantir la correcta i efectiva aplicació de la Llei i que moltes persones deixin de veure negats el seus drets a la cura”.

Aurora Huerga Barquín ha posat l’èmfasi en què els pressupostos dedicats a aquesta Llei arribin, a curt termini, a un 2% del PIB i que les entitats prestadores de servei siguin organitzacions sense ànim de lucre. Ja que segons dades de l’Imserso la inversió total en cures solament representa un 0’77% del PIB estatal quan la mitjana de la UE és d’un 1,6% i alguns països s’apropen al 4%.

Contra el bloqueig sistemàtic

La Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna insta a tots els grups polítics amb presència en el Congrés dels diputats i en el Senat, que votin a favor de la Reforma perquè, en el seu conjunt, suposa un avenç en la millora de l’atenció de les cures en el nostre país.

La Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna considera inacceptable que les forces polítiques utilitzin el bloqueig sistemàtic a lleis que afavoreixin els drets de les persones i especialment en un àmbit essencial com és el de les de les cures de les persones amb discapacitat i/o dependència.

Per últim, en referència al Pla de Cura que impulsa el Govern de Catalunya, es considera que hi ha aspectes positius i alguns aspectes que són qüestionables, així com que cal augmentar la despesa en cures, ja que actualment la despesa de la Generalitat de Catalunya representa el 0,45% del PIB, per sota de la de l’Estat, que és del 0,77 i l’europea que és el 1,6%. S’ha reclamat també que la Generalitat de Catalunya destini els recursos necessaris per augmentar el nombre de residències públiques amb gestió pública.

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya

Barcelona, 29 d’abril de 2026