25N 2022, Dia Internacional per l’ELIMINACIÓ de la VIOLÈNCIA contra les DONES

Les dones tenim una esperança de vida més gran que els homes, però tenim pitjor qualitat de vida i més risc de pobresa, violència, discriminació i soledat quan som més grans, especialment les pensionistes amb pensions baixes o no contributives.

Les dones majors de 65 anys que pateixen violència de gènere són especialment invisibles. Suposen entre el 10 i el 15% de les dones assassinades, però això és només la punta de l’iceberg. Són moltes les que suporten agressions de la seva parella o exparella, sense distinció de nivell social o econòmic.

Som dones que socialitzem en un sistema patriarcal on moltes van assumir un rol de gènere que afavoreix la normalització de la violència quotidiana i la llarga durada d’aquesta. Aquestes dones pateixen una doble discriminació: per edat i per gènere. Això dificulta l’autoconeixement com a víctimes, condiciona la resposta de l’entorn familiar i provoca que puguem patir diversos tipus de violència: física, psicològica, sexual i econòmica.

Alguns esdeveniments vitals, com el matrimoni, l’embaràs, la maternitat, la separació, la jubilació, el paper com a cuidadora del maltractador… potencien, acceleren i agreugen l’escalada de la violència. I un cop afrontada la situació, el risc que el maltractador cometi una nova agressió és molt alt.

L’impacte en la salut de la violència sostinguda, unida a l’edat, és elevat; El control econòmic del maltractador provoca risc de pobresa i exclusió. L’aïllament al qual han estat sotmeses les víctimes acreix la por i la soledat no desitjada.

La situació vital de les dones grans requereix una resposta ajustada a les seves necessitats, que comenci amb accions de difusió, prevenció i sensibilització.

La Secretaría de Mujeres e Igualdad de la Federación Estatal de Pensionistas de CCOO anima a totes les companyes i companys a participar activament, en cada poble o ciutat, juntament amb el moviment feminista, en tot tipus d’actes programats o recolzats per les Unions, les Federacions i la Confederació Sindical de CCOO.

Davant les violències contra les dones, NI UN PAS ENRERE.

Secretaría de Mujeres e Igualdad
Federación Estatal de Pensionistas de CCOO