La visió de CCOO reflectida en la reforma de les pensions

Xerrada: “Pensions públiques, dignes i garantides per al futur”

El 31 de maig va tenir lloc, a la UdL, la xerrada per parlar de les pensions organitzada per CCOO de les Terres de Lleida. L’interès del sindicat era explicar la recent reforma de les pensions aprovada pel Parlament espanyol que ha de significar més ingressos, més protecció i més certeses, en definitiva, la constatació de la viabilitat futura de les pensions.

A la xerrada hi van assistir una seixantena de persones. L’acte el va presentar Cristina Rodríguez, secretària general de CCOO de Lleida. El primer ponent a intervenir va ser Carlos Bravo, secretari de Políticas Públicas y Protección Social de CCOO d’Espanya, que va dir que “si el sistema no garanteix pensions per als joves, cal canviar el sistema”. A partir d’aquí va explicar com s’ha arribat a la reforma actual i quines en són les principals característiques i conquestes, per exemple la millora de l’equitat de les pensions “ara els autònoms i les persones que cobren més de 4.500 euros al mes cotitzen per ingressos reals”. Va exposar que cal reforçar l’estructura d’ingressos, les contribucions han de pagar les prestacions, però pagar serveis que afecten tota la població, s’ha de fer entre tots amb els pressupostos generals. Va afegir que la reforma actual també vol cogovernar el Pacte de Toledo, i, finalment, va afirmar que era la millor reforma en aquest moment i per a l’Estat espanyol i que cal veure si es poden implementar tots els seus punts d’aquí al 2050, tal com està pactat.

Rafael Allepuz, professor i investigador d’Economia Aplicada de la Universitat de Lleida, va introduir una visió diferent, allunyada de la sindical i que invitava a la reflexió, una de les seves afirmacions va ser que “les pensions tenen un tractament discriminatori respecte d’altres despeses de l’estat del benestar”, ja que  les  pensions les fan dependre de la situació personal de cadascú.

Lucía Aliagas, coordinadora d’Acció Jove de CCOO de Catalunya, va donar la visó des del punt de vista de la bretxa de gènere: “les llacunes de cotització i les jornades parcials de les dones al món laboral fan augmentar la bretxa de gènere en les pensions”, aspecte, aquest, treballat per la reforma. I també va parlar de les preocupacions del jovent, va dir que les persones joves no són el futur, sinó el present i que cal millorar les seves condicions actuals per poder millorar el seu futur.

L’acte, el va cloure Ricard Bellera, secretari de Treball i Economia de CCOO de Catalunya que en va fer un resum i en ressaltà els punts més importants. Va dir que “el millor per garantir les pensions és la reforma laboral” ja que el 40 % del salari és un salari socialitzat, perquè paga pensions, sanitat, educació…

El plantejament de la xerrada com a diàleg amb diferents visons va servir  per clarificar els dubtes que sobre aquest tema tenen els treballadors i treballadores tant els que s’atansen a l’edat de jubilació, com els que ja estan jubilats o els que fa poc temps que treballen.

Olympus Digital Camera