3a. Assemblea sindical oberta, a Lleida i Tàrrega

Al mes de gener va començar la 3a. Assemblea sindical oberta (ASO) de CCOO de Catalunya, que és un procés de participació democràtica que CCOO de Catalunya posa en marxa cada quatre anys amb l’objectiu d’esbrinar les preocupacions i els interessos de l’afiliació per poder preparar els eixos de debat del proper congrés.

A les comarques de Lleida, els dies 11 i 14 de març, a Lleida i Tàrrega van tenir lloc les assemblees a les quals van assistir prop d’un centenar de delegats i delegades que van fer les seves propostes per a cadascun dels eixos de debat.

Cristina Rodríguez, secretària general de CCOO de Lleida va presentar l’assemblea i n’explicà la dinàmica, també exposà les consecucions d’allò que s’havia proposat fa quatre anys a la 2ª ASO. Després Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, i Lalo Plata, secretari de Comunicació de CCOO de Catalunya, van presentar els quatre eixos de debat:

• Joves: present i futur del país, del treball i de l’organització. Pacheco i Plata van explicar la realitat sociològica del jovent marcada per la precarietat, la pobresa i en alguna casos, massa, pel festeig amb les idees totalitàries i antifeministes.
  • El temps és vida: treballar menys, repartir els treballs i viure millor. Pacheco i Plata van comentar la dificultat de la distribució dels usos del temps, la corresponsabilitat de les tasques de cura, l’estudi dels canvis d’horari, i l’afectació de l’ús del temps en la salut, sobretot en la mental.
  • Igualtat per a tothom: cap a un contracte social. Segons Pacheco i Plata, la construcció d’un nou contracte social ha d’anar encaminada a potenciar l’estat del benestar, els drets de ciutadania, per això cal tenir en compte la falta de recursos, l’envelliment de la població i la immigració.
  • Salaris i condicions de treball: redistribuïm la riquesa i el poder. Pacheco i Plata van explicar que la negociació col·lectiva és la clau per millorar aquest eix.

Els delegats i delegades assistents van fer nombroses propostes, que es van anotar i es posaran en comú amb les propostes d’altres assembles fetes en els diferents territoris i federacions. Les propostes que es van fer a Lleida van des de la demanda de més formació sobre què és un sindicat fins a posar les bases per aconseguir un rejoveniment de l’afiliació. Per als delegats i delegades de Lleida és també important que es controlin i es compleixin els horaris de treball, i que es treballi per disminuir tot tipus de bretxes: salarials, entre homes i dones, entre les persones grans i les joves, entre la gent més vulnerable i la resta de la societat… Finalment, les persones delegades van proposar que les negociacions de convenis siguin més obertes, que es posi fi a les diferències entre els convenis provincials, i que es dediqui més temps i més esforços a la salut laboral.

L’afiliació ha pres la paraula en aquestes assemblees i ara toca construir un programa que reculli les propostes i la manera com cal treballar per implementar-les.

Olympus Digital Camera