Cal recuperar el poder adquisitiu, article de Javier Pacheco i Cristina Torre, publicat a ‘La Vanguardia’ el 16 de gener del 2022

Hem d’apujar salaris. Hem de recuperar el poder adquisitiu de la classe treballadora. Ho expliquen Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, i Cristina Torre, secretària d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya, en aquest article publicat per ‘La Vanguardia’ el diumenge, 16 de gener del 2022.

20220116 103118

Cal recuperar el poder adquisitiu de les persones treballadores Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, i Cristina Torre, secretària d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya

La crisi financera de 2008 va produir la major devaluació salarial de la democràcia. Encara avui després d’un bienni, 2018 i 2019, de recuperació salarial gràcies als acords estatals de negociació col·lectiva i interprofessional de Catalunya, la pèrdua salarial es del 6 % respecte al període previ a la crisi.

La pandèmia ha aturat la recuperació de salaris vinculats a la negociació col·lectiva que dona cobertura al 86 % dels treballadors i treballadores. Els increments del 2021 han minvat fins a arribar a una mitjana a Catalunya d’1,68 % d’increment (un 14 % de treballadors han tingut increments per sota de l’1 %).

A aquesta realitat, a la qual convergeix una gran crisi provocada per la COVID, amb un increment descontrolat dels preus amb un IPC mitjà el 2021 del 3,1 %, els treballadors hem tornat a perdre poder adquisitiu. Estem veient com aquesta política de rendes està llastrant la recuperació econòmica i s’estan frenant les previsions de creixement del PIB per sortir de la crisi. Sort que gràcies a les polítiques laborals que s’estan prenent com a fruit del diàleg social, l’ocupació s’està recuperant com mai, amb xifres històriques d’increment de cotitzants a la Seguretat Social i reducció d’atur.

Per tant, és necessari que en les polítiques salarials, les polítiques de rendes, seguim impulsant la recuperació del treball digne, perquè s’està mostrant d’èxit per al manteniment de les empreses i per a la recuperació de l’economia. Això què significa? Doncs que hem de recuperar el poder adquisitiu dels treballadors i treballadores per seguir incentivant el consum intern, impulsant la creació d’ocupació i els increments salarials per acompanyar la sortida de la crisi i accelerar el creixement econòmic, a més de garantir millors condicions de vida de milions de persones al nostre país.

La recuperació del poder adquisitiu per 10 milions de pensionistes amb els acords assolits pel sistema públic de pensions i els increments de l’SMI arribant el 2023 al 60 % del salari mitjà, uns 1.050 €, estan reduint les desigualtats i les bretxes salarials entre dones i homes i actuant positivament en les rendes més baixes, en donar-los accés a espais de consum que han dinamitzat alguns sectors clau per l’economia.

En aquest sentit, els convenis han de seguir actuant en aquestes franges baixes de les rendes i passar del salari mínim de conveni de 14.000 €/any pactat als acords de concertació el 2018, a assolir el 2023 el salari mínim de conveni de referència català calculat per la Generalitat, de 17.350 €/any.

Per aconseguir la recuperació del poder adquisitiu de les persones treballadores és imprescindible enfortir els espais de la negociació col·lectiva i per això es fa necessari que el Congrés dels Diputats i Diputades aprovin l’acord sobre la reforma laboral que recupera els principals equilibris a la negociació dels convenis i guanya poder sindical per a la classe treballadora.

El sindicat en aquest escenari proposarà a les taules de negociació increments salarials per a aquest 2022 del 3 % amb increments addicionals lligats a la productivitat a les empreses i clàusules de garantia salarial per no perdre poder adquisitiu davant l’evolució dels preus.
El país ha de fer front a un període de transformació d’època en l’estructura productiva i econòmica i ho ha de fer amb el compromís d’encapçalar els valors de la sostenibilitat i el treball digne. Per afrontar aquests canvis fa falta impulsar i atraure coneixement i potenciar la capacitació dels treballadors i treballadores, i mantenir-los al nostre teixit productiu i per això han de cobrar dignament. Si no volem malbaratar els 140 mil milions del fons europeu, hem de pagar bon salaris.

Per justícia social, per eficiència econòmica i per impulsar un canvi de model productiu, cal recuperar el poder adquisitiu de la classe treballadora.