CCOO i UGT de Catalunya exigeixen mesures per limitar els preus i protegir la gent

UGT i CCOO de Catalunya han denunciat avui en roda de premsa que la manca de control de preus ha generat una crisi de rendes a les classes populars i han provocat una important pèrdua de poder de compra dels salaris de la majoria de la població.

Les conseqüències que la crisi financera i sanitària han tingut en les rendes més baixes han incrementat la vulnerabilitat social, fruit de la devaluació salarial acumulada. La desigualtat i la pobresa ja eren problemes greus abans d’aquesta situació inflacionista de pujada de preus. Ara hem arribat a un punt més que insostenible.

Al Govern de l’Estat

Exigim al Govern de l’Estat que al paquet de mesures aprovades hi incorpori el control de preus i reguli els sectors econòmics que impacten directament en el cistell de consum, com ara l’energia, el transport o l’alimentació.

També demanem una reforma fiscal que obligui les empreses que estan augmentant els seus beneficis a contribuir contra l’impacte de la crisi, tot augmentant els impostos sobre els seus beneficis de manera que es millori la recaptació i es pugui incrementar la despesa pública en polítiques socials que protegeixin la majoria de la població de la inflació descontrolada.

Al Govern de la Generalitat

Tant CCOO com UGT denunciem l’absència de polítiques de protecció per part del Govern de la Generalitat i exigim un pla de xoc contra la crisi.

Els dos sindicats exigim que el Govern dediqui els romanents pressupostaris a partides de despesa per millorar la protecció social per a la gent que més pateix aquesta situació i complementi les mesures aprovades d’àmbit estatal amb recursos propis que beneficiïn la majoria de la població de Catalunya.

En concret, proposem:

• Incrementar l’IRSC un 9 %. L’indicador de renda de suficiència de Catalunya porta congelat des del 2010 i ja ha estat superat en quantia per l’IPREM, que és l’indicador equivalent de caràcter estatal, quan el nivell de vida a Catalunya és més car. Cal continuar revaloritzant l’IRSC el 2023 per recuperar el seu diferencial amb l’increment de preus.
  • Ampliar la cobertura de la renda garantida de ciutadania. La introducció de l’ingrés mínim vital (IMV) hauria de permetre ampliar el nombre de beneficiaris i beneficiàries de les rendes mínimes a Catalunya i incrementar la quantia dels ajuts.
  • Complementar amb 150 euros el bo social dels 200 euros de l’Estat per arribar a un bo d’ajut a subministraments bàsics de 350 euros a totes les persones amb ingressos inferiors a l’SMI.
  • Complementar les bonificacions al transport públic urbà i interurbà fins a la gratuïtat per garantir la igualtat de tracte a tota la xarxa catalana, ferroviària, de metro i de busos.

A la patronal

I per últim enviem un missatge clar a les patronals: els convenis col·lectius han de garantir el poder adquisitiu dels treballadors i treballadores amb les clàusules de revisió. Els salaris més baixos dels convenis han de seguir creixent per recuperar la devaluació salarial.

En aquest sentit CCOO i UGT emplacem a les patronals perquè en la renovació de l’AIC incorporem un salari mínim de conveni d’àmbit català del salari mínim de referència que el Govern va presentar al Consell de Relacions Laborals de 1.250 euros per 14 pagues (60 % del salari mitjà de Catalunya).

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 21 de juliol de 2022