Posicionament de CCOO en relació a l’accident ocorregut el 30 de desembre de 2021 a l’estació d’autobusos de Berga

Arrel de l’accident succeït el passat dijous, 30 de desembre de 2021, a l’estació d’autobusos del passeig de la Pau de Berga, els representants legals de les persones treballadores de l’empresa Alsina Graells de Berga volem fer les següents consideracions:

En primer lloc, i no pot ser d’altra manera, celebrar que no es produís cap dany humà i tot quedés reduït a importants danys materials.

En segon lloc. Des de fa anys els delegats d’empresa de CCOO de l’Alsina Graells de Berga han posat de manifest la perillositat de l’estació d’autobusos del passeig de la Pau.

La llargada de la parada és insuficient pels vehicles que s’hi ha d’estacionar, especialment en horaris punta. Aquest fet provoca que els vehicles hagin de maniobrar i estacionar sobre el pas de vianants posant en risc els i les vianants que hi passen.

La maniobrabilitat dels vehicles es veu dificultada pels senyals verticals de tràfic i pels arbres. Hem de tenir en compte que sovint s’utilitzen vehicles de més de 14 metres.

En hores puntes quan la parada està plena de vehicles s’han d’efectuar càrregues i descàrregues de passatges en espais no habilitats, posant-los en risc. Sovint es fa al cantó de pujada del passeig de la Pau, la qual cosa posa en risc al passatge en cas de que s’hagi d’obrir el maleter i retirar equipatges.

El pendent del passeig de la Pau és un risc en cas de errades mecàniques dels vehicles.

Totes aquestes situacions són patides en primera persona pels xòfers i les xòfers, que a més veuen com determinades maniobres generen l’obertura de “partes” de sinistre que posteriorment deriven en amonestacions de l’empresa.

Els representants legals de CCOO han traslladat en diferents comunicats de risc la necessitat d’avaluar, a nivell de salut laboral i prevenció de riscos, l’estació i els riscos psicosocials dels treballadors i treballadores. Fruit d’aquestes peticions  els delegats de prevenció van aconseguir fer una avaluació dels riscos de la parada, que un cop lliurada a l’empresa aquesta va adoptar per tal d’aplicar les mesures adients exposades en la esmentada avaluació. En l’informe d’aquesta avaluació es constaten riscos notables dels conductors i conductores per la pressió en la maniobrabilitat i pels riscos físics i materials de la situació de la parada que només afecten als treballadors/es, també als usuaris/es.

Els delegats de CCOO també s’han dirigit a l’ajuntament de Berga per tal que es prenguin mesures per a solucionar aquesta situació. El 10 d’octubre de 2019 es va mantenir una reunió entre els delegats i el regidor Eloi Escútia on es va plantejar aquesta problemàtica. Sabent que la solució estructural passa per la construcció d’una nova estació d’autobusos, es van posar damunt de la taula millores conjunturals per tal de millorar l’actual parada de cara a treballadors/es i usuaris. De les mesures plantejades només es varen fer algunes (retirar 4 aparcaments de zona blava i col·locar una marquesina). La resta han estat obviades.

Per tant, des de CCOO hem treballat en el àmbit intern i extern per tal de millorar, en la mesura de les possibilitats que dóna la parada actual, i evitar que es donin situacions com les del passat dijous. Posant de manifest que l’actual situació representa una gran pressió per als conductors i conductores de l’Alsina Graells, i alhora, un risc per a ells i elles, i pel conjunt de la població de Berga.

Volem instar a l’empresa i a l’Ajuntament a que s’acabin de millorar les condicions actuals per tal de garantir al màxim la seguretat. I que s’acceleri la construcció de la nova estació d’autobusos de Berga.