CCOO, USOC i UGT convoquen noves concentracions davant SPAR (Fragadis) de Reus per la resposta nul·la de l’empresa a les propostes sindicals

Per al proper 5 de gener s’han convocat noves concentracions de treballadores i treballadors de Fragadis (SPAR) davant les botigues del Mercat Central, c/ Josep Sardà i Cailà i la del Passeig Sunyer, 35 de Reus

El comitè d’empresa de Fragadis, compost per CCOO, USOC i UGT, ha decidit convocar noves concentracions per protestar davant de les botigues veient que després de la concentració del 13 de desembre passat l’empresa manté la voluntat de no negociar. Fragadis és propietària dels supermercats SPAR a la província de Tarragona, on compta amb més de 1.000 treballadors i treballadores entre magatzem, botigues i oficines.

La plantilla està cansada de les pressions que s’exerceixen als llocs de treball, de l’estrès per l’excés de treball a què estan sotmeses i sotmesos per la manca de personal, dels canvis d’horaris i torns sense informar amb antelació, i d’emmalaltir per por de ser acomiadades.

En els darrers sis mesos, l’empresa ha aplicat sis sancions d’entre 15 i 30 dies de sou i feina, sancions de caràcter molt greu sense coneixement del comitè. A més, 27 companyes i companys han estat acomiadats per faltes molt greus, també sense coneixement del comitè i sense poder fer al·legacions. Es tracta d’acomiadaments que es basen en alguns casos en la manca de productivitat a les botigues, emparant-se en ràtios de productivitat de les que el comitè no ha estat informat degudament, i en les que no ha participat als estudis.

El comitè d’empresa, a les reunions trimestrals que manté amb la direcció, ha manifestat la preocupant situació que pateix la plantilla i ha passat propostes per revertir aquestes condicions laborals. També ha posat sobre la taula millores salarials i laborals, com són uns horaris que permetin la conciliació, el pagament de les hores extres festives a 15 euros, contractes a 40 hores, mesures per eliminar l’estrès laboral així com propostes sobre el calendari laboral, sobre el qual no s’ha aconseguit cap millora en els darrers tres anys. L’empresa ha dit, com sempre, que valoraria les propostes, però també com sempre acaba per no acceptar-les ni entrar a negociar-les.

A més actualment Fragadis ha decidit per voluntat pròpia registrar el Pla d’igualtat sense consensuar amb la Representació Legal dels Treballadors i Treballadores. Després de diversos mesos negociant, quan ha arribat el moment d’aportar les millores al pla d’igualtat l’empresa ha decidit registrar-lo pel seu compte sense cap receptivitat a les propostes de millora de la representació sindical. Això comportarà prendre mesures legals per incompliment de la Llei d’Igualtat.

Actualment s’ha renovat el conveni col·lectiu de Catalunya de supermercats, aplicable a SPAR, i amb una millora retributiva i avenços en nombrosos àmbits. Això no limita que hi hagi aspectes millorables a l’empresa que s’han de tractar, tot i el conveni col·lectiu vigent, que té caràcter de mínim legal aplicable, millorable amb la negociació col·lectiva a la pròpia empresa.

El comitè exigeix que l’empresa se senti a dialogar i a negociar acords. Mentre no canviï la seva actitud el comitè continuarà convocant concentracions davant les botigues.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya

Tarragona, 3 de gener de 2023