contrast

Idiomes

Cercador

On som Afilia't aquí

De 1.500 substàncies ''altament preocupants'', l'Agència Europea de Substàncies Químiques només en proposa 7 per al procés d'autorització

Foto

La norma europea REACH camina a poc a poc, tan a poc a poc que al ritme actual es necessitarien 200 anys per complir amb els seus objectius. El Reglament d'Avaluació, Autorització i Control de Substàncies Químiques va néixer per posar ordre en les més de 100.000 substàncies químiques que es comercialitzen a Europa, de les que més de 1.500 són "altament preocupants" per a la salut i el medi ambient, segons la Unió Europea.

Gairebé dos anys després de l'entrada en vigor del REACH, l'ECHA ha publicat la seva primera llista de substàncies d'alt risc per a la salut i el medi ambient que han de passar al procés d'autorització de la Comissió Europea, sense l'aval del qual no podrien circular en el mercat europeu. Però de les 1.500 substàncies molt preocupants, per la seva elevada perillositat, l'ECHA només n'ha proposat 7. Aquest "aval" no s'atorgarà si existeixen alternatives menys nocives, segons estableix la pròpia norma REACH. CCOO i altres organitzacions no governamentals que estan participant en el procés han manifestat la seva preocupació. "És decebedor perquè s'està posant en risc alguna cosa tan valuosa com la salut i la preocuapció del medi ambient", afirma Tatiana Santos Otero, de l'Àrea de Risc Químic de l'Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut (ISTAS) de CCOO. Santos, que assisteix a les reunions com a part de la delegació sindical europea, considera lamentable que el Govern espanyol no hagi proposat cap substància al procés d'autorització.

La primera proposta de substàncies per ser incloses per passar al procés d'autorització resulta molt pobre, si considerem que de les més de 1.500 substàncies classificades com a "altament preocupants" (que segons estableix REACH, haurien de ser incloses a la llista de candidates) els Estats Membre i la Comissió Europea només en van proposar 17. D'aquestes, l'Agència Europea de Substàncies Químiques ha decidit que només 7 passin al procés d'autorització. A CCOO i als sindicats europeus els preocupa que la data límit proposada per l'Agència per tal que no es pugui utilitzar ni comercialitzar una substància tret que que s'hagi atorgat l'autorització, sigui de 42 a 48 mesos. "Durant quatre anys a partir de la llista definitiva de substàncies subjectes a autorització, els treballadors i ciutadans seguiran exposats als danys que ocasionen aquestes substàncies", assegura Santos.

Les substàncies candidates al procés d'autorització poden consultar-se clicant aquí.

22/01/2009