CCOO signa amb el Govern l’acord que incrementa en un 9,8% el salari de cinc milions d’empleats i empleades del sector públic

L’Àrea Pública de CCOO, com a primer sindicat en l’àmbit de les Administracions Públiques, ha signat avui, 19 d’octubre, al costat del Govern i UGT, l’Acord marc per a una Administració del segle XXI, que recull millores substancials en les condicions laborals i salarials dels cinc milions d’empleats i empleades de les Administracions Públiques i del Sector Públic Institucional, inclòs l’empresarial. Entre elles, cal destacar un increment del 9,8% de les retribucions en tres anys (2022-2024), la jornada laboral de 35 hores setmanals, l’obligació del canvi normatiu per a establir Plans d’Igualtat en totes les Administracions Públiques i la derogació de retallades, com el de la supressió de la jubilació parcial per al personal funcionari.

Comissions Obreres, primer sindicat de les administracions públiques, ha aconseguit un Acord amb el Govern per al trienni 2022-2024, que inclou un increment salarial del 9,8% així com millores en matèria d’ocupació i condicions laborals per a les empleades i els empleats públics de les Administracions Públiques i del Sector Públic Institucional, inclòs l’empresarial (5 milions de treballadors i treballadores).

9,8% de pujada salarial en el període 2022-2024

Després de dos anys d’imposició unilateral dels increments salarials, la pressió i mobilització de CCOO ha forçat al Govern a tornar a la senda de l’acord salarial, aconseguint evitar, en un context de gran incertesa econòmica i política, la pèrdua del poder de compra de les reballadores i dels treballadors de les Administracions Públiques i del Sector Públic Institucional —inclòs l’empresarial—. L’acord contempla un increment salarial acumulat de 9,8% en tres anys, que millora, sens dubte  el 8,79% de l’acord 2018-2022.

Any202220232024Total
Increment salarial3,5%2,5%
+ 0,5% variable amb IPC
+ 0,5% variable amb PIB
2%
+ 0,5% variable amb IPC
8%
+ 1,5% variable

S’aplicarà una clàusula de revisió salarial limitada per als exercicis 2023 i 2024, amb un 0,5% addicional consolidable, en el cas que l’IPC harmonitzat acumulat des de 2022 superi els increments fixos pactats. Igualment, s’estableix un increment addicional, d’un altre 0,5%, vinculat al PIB nominal els criteris del qual s’han de  negociar amb les organitzacions sindicals signants de l’acord.

Per primera vegada es revisen a l’alça els salaris previstos en uns PGE, sumant-se un 1,5% addicional al 2% inicialment pressupostat en 2022, amb retroactivitat des de l’1 de gener i cobrant-se en una sola paga abans de final d’any.

Altres mesures laborals

L’acord recull, entre altres, les següents millores que plasmarem de manera immediata en els diferents àmbits, calendarizando les diferents matèries per al seu desenvolupament.

Jornada laboral de 35 horas. S’eliminen les limitacions actuals perquè cada Administració Pública estableixi, prèvia negociació col·lectiva en la taula o òrgan que correspongui, una jornada de 35 hores setmanals per al personal al seu servei i el del seu Sector Públic Institucional.

Classificació professional. Es considera culminada la disposició 3a del TREBEP, amb la plena aplicació de la classificació de personal al servei de les Administracions Públiques de l’article 76 del TREBEP. Es crea un grup de treball de l’Administració i sindicats signants de l’Acord perquè al llarg de 2023 s’implanti la citada classificació professional. Es manté l’apartat tercer de la Disposició per a la Promoció Interna del C1 a l’A2.

Derogació de retallades i jubilació parcial. Definitiva eliminació de les mesures del RDL  20/2012 de 13 de juliol, i igualment la derogació de la supressió de la jubilació parcial per al personal funcionari.

Igualtat de gènere en les Administracions Públiques. Obligació del canvi normatiu per el desenvolupament i negociació dels plans d’Igualtat en totes les Administracions Públiques conforme a la Llei orgànica 3/2007 de 22 de març per a la igualtat efectiva de dones i homes i RD de desenvolupament, així com per a la implantació dels protocols d’assetjament  sexual i per raó de sexe.

Digitalització i diàleg social. Garantia d’atenció presencial, especialment a la població amb més dificultats digitals. Principi de simplificació i reducció de càrregues en els processos de digitalització. Pla específic de digitalització en zones amb menor població i més dispersa. Itineraris formatius en matèria digital.

Atracció i retenció de talent. Recuperació d’ocupació pública perduda; rejoveniment de les plantilles; atenció de les demandes d’urgència en plantilles deficitàries; reducció de la temporalitat en l’ocupació pública; mobilitat interadministrativa; formació i divulgació a la ciutadania.

Extensió de les mesures previstes en aquest Acord al personal del sector públic institucional.

Mesures a aplicar en l’Administració General de l’Estat i el seu sector públic. Posada en marxa  del teletreball; tramitació i negociació del contingut íntegre de Llei de Funció Pública de l’Administració de l’Estat; reconeixement ple del dret a la negociació col·lectiva i actualització salarial del personal laboral en el servei exterior (PLEX); actualització d’imports de despeses de desplaçament per prestació de servei; revisió del model organitzatiu i classificació de centres penitenciaris, nou protocol d’assetjament sexual i revisió del règim sancionador en la AGE.

Creació d’una Comissió de Seguiment entre l’Administració i els sindicats signants de l’Acord.