CCOO denuncia la gestió de la prevenció de riscos laborals de la Generalitat

La considera un fracàs per l’augment de la sinistralitat i pel resultat de les auditories


En la darrera
reunió de la Comissió Paritària General del passat mes de febrer es va
constatar que el Sistema de Gestió de la Prevenció de Riscos Laborals que
l’Administració de la Generalitat va construir el 1998, al voltant del
Decret 312/1998, està totalment
exhaurit i ja no és una eina que pugui resoldre els problemes de gestió, d’integració, de recursos humans i materials, i de pressupost, ni tampoc pot dotar-la
d’eines de millora preventiva per als centres de treball.

CCOO va presentar
l’Informe de balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la
Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur
, en el qual s’analitzava la integració de la prevenció en
les estructures dels departaments i el seu impacte; tanmateix, s’inclouen
propostes de millora amb un canvi de filosofia radicalment diferent de l’actual
sistema preventiu, que considerem totalment esgotat i fracassat, que es basa en
una política errònia d’externalitzacions d’especialitats preventives que ha
costat més de 50 milions d’euros en aquests darrers 20 anys i que ha estat
un fracàs, tal com reflecteixen les auditories realitzades per
l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral de la Generalitat de
Catalunya (ICSSL)
.

Aquest informe ha
estat actualitzat amb un altre document que fa balanç de l’últim any i que, a
més a més, analitza el funcionament de les comissions de treball posades en
marxa per aquesta comissió paritària general, que  valora com a desolador i
preocupant.

Després de més de
15 mesos de la presentació d’aquest informe, Funció Pública no ha donat cap
resposta i no disposa de cap full de ruta que pugui revertir la desastrosa
situació que pateix l’actual model preventiu de la Generalitat, amb uns
indicadors que la posen a la cua de totes les administracions públiques.

També cal
denunciar una política errònia d’externalitzacions d’especialitats preventives
que ha costat més de 50 milions d’euros en aquests darrers 20 anys; de
les 275 persones que treballen als serveis de prevenció, 146 són interines
i representen el 53,5% del total del personal.