Manifest sobre les devaluacions de les polítiques socials a Catalunya
PPLATAFORMA
UNITÀRIA DE
DE CATALUNYA
Benvolgut
Honorable senyor Andreu Mas-Colell. Conseller d’Economia i Coneixement de
Catalunya
El Reial Decret Llei 3/2004, de 25 de juny: En el seu Article 2 Establiment d’un Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples, en
els punts 1 i 4 es llegeig:
1. Perquè pugui utilitzar com a indicador o referència del nivell de renda que
serveixi per determinar la quantia de determinades prestacions o per accedir a
determinades prestacions, beneficis o serveis públics, i pugui substituir en
aquesta funció al salari mínim interprofessional, es crea l’indicador públic de
renda d’efectes múltiples (IPREM).
4. Les
comunitats autònomes, les ciutats de Ceuta i Melilla i les entitats que
integren l’Administració local poden utilitzar com a índex o referència de
renda l’IPREM, sense perjudici de la seva potestat per fixar indicadors propis
en l’exercici de les competències que constitucionalment els corresponguin.
Cal
tindre en compta que a Catalunya
El 16 de febrer de 2005 es signa l’Acord
estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la
competitivitat de l’economia catalana,
En el
punt 85 s’acorden
mesures tendents a complementar les pensions mínimes i a la creació d’un indicador de rendes propi de Catalunya.
El gener de 2006 es signa l’acord del Govern
de
i les organitzacions sindicals CCOO i UGT per establir l’Indicador de Renda de
Suficiència de Catalunya
El nou
indicador la seva quantia havia de ser superior a l’IPREM per compensar el
diferencial del cost de la vida entre Catalunya i Espanya.
socials de caràcter econòmic, dins del
Capítol II, recull la creació de l’Indicador de renda de suficiència de
Catalunya i
en
l’any 2006.
Des de l’any 2007 en els pressupostos de
Catalunya, quan han existit, recullen la quantia d’aquest indicador.
Catalunya, en la disposició addicional
Vigesimosegunda fixa per a l’any 2014 la quantia l’IRSC en 569’12 € mes i en
7967 ’73 € any.
Els pressupostos generals de l’Estat per a
múltiples (IPREM) per a 2014 en 532’51 €
mes i 6.390’13 € any
Consideracions
1r. En conjunt l’increment experimentat per l’IRSC durant
aquests anys ha estat inferiors a l’IPC de Catalunya:
v En termes absoluts, la pèrdua valor derivada de la no actualizacio amb
l’IPC es de 80,86 euros mensuals i de 1.132 euros anuals (14 pagues).
v En termes percentuals, la pèrdua de valor arriba al -10,6% des del any 2010,
i al -12,44% si el càlcul es fa des del any 2006.
2n Això comporta una devaluació del
conjunt de les polítiques socials en la nostra Comunitat i un enduriment en
l’accés a les mateixes.
3r Com podem parlar d’Indicador de Renda de Suficiència,
quan la quantia d’aquest, fins i tot en els anys de bonança econòmica ha estat
i és inferior al Llindar de la pobresa
Estant
d’acord amb les resolucions dels Congressos i convencions de
Reivindiquem:
1r Recuperació de forma gradual de la devaluació
econòmica experimentada per l’IRSC.
2n Actualizació de l’IRSC cada any amb l’IPC i la part
que li correspondria del creixement econòmic.
3r Que la quantia de l’IRSC sigui com a minim equiparable
al Llindar de la pobresa moderada de Catalunya.
Barcelona setembre de 2014
Referències en els congressos i convencions
de
de Catalunya
V
Congres Nacional de
Gran
(octubre
de 2010) Ponència B
El Govern
de Catalunya i les centrals sindicals CCOO i UGT, després d’un procés de
negociació, han creat l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC),
i n’han situat la quantia en 509,80 € mensuals per a l’any 2006, un 6,4% per
damunt de l’IPREM estatal.
Des del 5è
Congrés considerem positiu el pas fet pel Govern de Catalunya i les centrals
sindicals, però reclamem de cara al futur que la quantia de l’IRSC s’actualitzi
cada any tenint en compte dos factors:
v L’IPC real
de la nostra comunitat.
v La part que
li correspondria del creixement econòmic del nostre país, perquè aquest
indicador no es devaluï, ja que quan hi ha creixement econòmic la quantia del
llindar de pobresa s’incrementa.
VI
Congres Nacional de
Gran
v Exigir,
en l’àmbit estatal, que els increments de les quanties de l’indicador públic de
renda d’efectes múltiples (IPREM) i en l’àmbit de Catalunya, l’indicador de
renda de suficiència de Catalunya (IRSC) es facin tenint en compte l’IPC, i si
hi ha creixement econòmic, la part que li correspondria, o bé segons
l’increment mitjà dels salaris de l’any anterior.
v Que
de manera gradual, la quantia de l’IRSC hauria d’equiparar-se al llindar de
pobresa moderada de Catalunya.
Documento del Consell assessor de
de
de Barcelona
(marc de 2011)
Que es desenvolupi
plenament, de manera progressiva,
Llei
El
referent econòmic per accedir a les prestacions socials a Catalunya (IRSC) és
inferior llindar llindar de risc de pobresa
Que el govern de
Catalunya equipari -de forma gradual- la quantia de l’IRSC (Indicador de Renda
de Suficiència de Catalunya) al llindar de risc de la pobresa del país.
DECLARACIÓ
SOBRE L’IMPACTE DE
EN
del
CONSELL ASSESSOR DE
GRAN
(febre
de 2013)
El Consell Assessor
de
vol alertar als poders públics i a la ciutadania sobre les greus conseqüències
ocasionades per la davallada del poder adquisitiu de les persones grans a causa de la
congelació de les pensions, el copagament en serveis públics i l’encariment
dels serveis bàsics. I, per tant, reclama la recuperació poder adquisitiu i
revisió de les pensions segons els acords dels Pactes de Toledo, la supressió
de les taxes destinades al copagament en la prestació dels serveis sanitaris,
l’adequació de les tarifes dels serveis bàsics i l’actualització, d’acord amb
l’IPC, dels indicadors econòmics d’aplicació i accés als serveis socials (IRSC
i IPREM).