Cent anys del naixement d’Antoni Maria Badia i Margarit

Enguany es commemoren cent anys del naixement d’Antoni Maria Badia i Margarit, autor d’obres fonamentals sobre la llengua catalana, que va contribuir a projectar-la al món i que va obrir incansablement noves línies de recerca. Va ser membre de l’Institut d’Estudis Catalans, del qual va presidir la Secció Filològica, i va impulsar l’Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes i el Grup Català de Sociolingüística.

Badia i Margarit va implicar-se activament en la lluita per la recuperació de la democràcia i la llengua i la cultura catalanes. En aquest sentit, sent el primer rector de la Universitat de Barcelona elegit democràticament després de la fi de la dictadura, el 1977, va impulsar decididament la participació, l’autonomia i la catalanització de la universitat, que va veure aprovats els seus primers estatuts democràtics l’any 1985.

Tot i que la figura de Badia i Margarit queda molt emmarcada en el món acadèmic, des del Servei Lingüístic volem remarcar-ne la importància cabdal per a la nostra llengua així com la seva la tasca com a rector de la Universitat de Barcelona en tant que democratitzador de la institució en un moment de lluites que al sindicat no ens són alienes: cadascú hi va contribuir des del seu àmbit i aquest és un dels punts pels quals ens interessa ressaltar la seva figura.