AIC i salut laboral

Salut laboral: un nou impuls a la participació del sindicat a l’empresa

El nou AIC, en relació amb la salut laboral, s’ha centrat a orientar la negociació col·lectiva a millorar explícitament la participació del sindicat en tots els aspectes de la prevenció de riscos laborals.

S’acorda que els convenis col·lectius de sector i d’empresa incorporin clàusules que regulin la participació activa del sindicat en l’avaluació de riscos, en el desenvolupament negociat del pla de prevenció de riscos, i en l’aplicació i la implementació del mateix pla. S’acorda, també, que es reguli que els tècnics i tècniques de prevenció del servei de prevenció estiguin al servei, no només de l’empresa, sinó també de la representació sindical. Els convenis han de reproduir aquests acords de l’AIC.

En el mateix sentit de reforçar la participació sindical, s’insta que en els convenis col·lectius es constitueixin comissions paritàries de salut laboral, amb l’objecte de dissenyar programes específics vinculats a les problemàtiques sectorials de prevenció, o de proposar clàusules de millora de la prevenció en el mateix conveni col·lectiu, etc. Aquestes competències de les comissions de salut laboral han de ser incorporades en els convenis col·lectius.

“La salut laboral és una peça clau de l’acció sindical. Hem desitjat arribar més lluny en el desenvolupament, l’ampliació i la delimitació de diferents aspectes de l’LPRL i normes complementàries, però entre les diferents virtuts de la salut laboral, és clau la de mantenir la interlocució amb la representació de l’empresa de manera continuada. L’apartat de salut laboral de l’AIC és en aquest camí.

Mitjançant diverses recomanacions, com pel que fa al treball preventiu amb les subcontractacions, la necessitat dels processos participatius de la representació dels treballadors i treballadores en l’impuls de la prevenció, en els riscos derivats de les noves tecnologies i en la protecció a la maternitat, entre d’altres.”

Francesc Montoro, responsable de Salut Laboral (Secretaria d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya)

El nou AIC també impulsa un conjunt de criteris per millorar la qualitat de la prevenció en temes com la vigilància de la salut i els riscos específics, la prevenció de riscos en la mobilitat i els desplaçaments realitzats a causa de la mateixa activitat laboral, o la necessitat que els canvis tecnològics i organitzatius a l’empresa hagin de ser objecte permanent d’avaluació de riscos i d’incorporació de mesures en el pla de prevenció.

S’acorda també la prioritat de l’adaptació del lloc de treball davant dels informes de persones treballadores aptes amb restriccions o no aptes.

Finalment, el nou AIC, en relació amb la protecció de la maternitat per a la treballadora embarassada, el part recent i la lactància natural adopta un acord específic: que els convenis col·lectius incorporin una clàusula que obligui a l’elaboració negociada d’un protocol a l’empresa, amb el contingut mínim que assenyala l’AIC. Els convenis col·lectius han de reproduir literalment aquest acord.