Propostes de l’Àrea Pública de CCOO als Grups Parlamentaris en la negociació del pressupost del 2022

L’Àrea Pública de CCOO va enviar la setmana passada un document als grups del Parlament de Catalunya, amb les nostres propostes en matèria de Funció Pública. És la nostra forma d’ajudar als diferents grups a l’hora d’establir les prioritats en la negociació de les esmenes parcials, des del punt de vista del primer sindicat de les administracions públiques catalanes.

Dirigides als grups parlamentaris

Des de CCOO de Catalunya estem seguint amb molt d’interès les negociacions dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al proper any, atesa la importància que tenen per al conjunt de la classe treballadora, a la qual representem com a primer sindicat del país.

Les administracions públiques, més enllà de la missió fonamental de la prestació de serveis públics a la ciutadania, tenen la responsabilitat d’exercir com a ocupadores de més de 300.000 treballadores i treballadors. Els pressupostos de la Generalitat contenen les decisions bàsiques per definir-ne les condicions de treball i els salaris.

Per aquest motiu, CCOO de Catalunya fa arribar als grups parlamentaris un recull de les peticions, en matèria de personal, que estem portant a les nostres meses de negociació.

Us demanem que les tingueu en compte en la negociació parlamentària de les esmenes a la llei de pressupostos. Entenem que totes les millores dels drets laborals, de les condicions de treball i dels salaris han de ser fruit de la negociació col·lectiva.

Restem a la vostra disposició per a qualsevol aclariment que necessiteu.

1. Jornada de treball

• Reducció de la jornada de treball a 35 hores i el seu equivalent en còmput anual.
  • En el sector educatiu, reducció de l’horari lectiu (23 hores setmanals a primària i 18 a secundària).
  • Reducció de la jornada de treball per a tot el personal més gran de 55 anys.

2. Igualtat

• Plans d’igualtat que assoleixin els seus objectius.
  • Retribució del 100 % durant el primer any de reducció de jornada per cura de fill o filla i extensió als ascendents.
  • Igualtat dels permisos de maternitat i paternitat.

3. Conciliació

• Negociació d’una bossa d’hores de lliure disposició per a la conciliació.
  • Recuperació de 3 dies d’assumptes personals.
  • Reducció de jornada per conciliació amb el manteniment del 100 % de la cotització.
  • Flexibilitat horària recuperable per qualsevol motiu de conciliació.

4. Salut laboral

• Actualització dels acords de salut laboral.
  • Fi de la burocratització en la justificació de les absències per motius de salut.
  • Negociació de plans de mobilitat.
  • Reforma dels centres de treball amb la instal·lació de ventilació mecànica per a la prevenció de malalties infeccioses.

5. Retribucions

• Recuperació del poder adquisitiu dels salaris públics, que va caure més de 18 punts durant la dècada passada.
  • Increment de les retribucions addicionals, per la qual cosa cal recuperar el fons d’acció social, la productivitat, les aportacions als plans de pensions i els tiquets menjador.

6. Formació

• Establiment de la participació sindical en l’elaboració i el seguiment dels plans de formació del conjunt de les administracions públiques.

7. Carrera professional

• Negociació de l’establiment de la carrera professional a la totalitat d’administracions públiques.
  • Retorn del primer estadi als 6 anys per al personal docent i rescabalament dels perjudicis ocasionats a les persones afectades per la retallada des del 2012.

8. Personal temporal

• Rescabalament dels perjudicis al personal interí retallat el 2012: recuperació de la cotització del 15 % i indemnització per la pèrdua salarial.
  • Jornada mínima del 50 % a les administracions públiques.
  • Negociació dels processos d’estabilització per reduir la temporalitat al 8 % a totes les administracions, amb la màxima seguretat jurídica per evitar més perjudicis al personal afectat per l’abús de temporalitat.
  • Negociació de pactes d’estabilitat per al personal de més de 55 anys.
  • Negociació de borses de treball transparents per a l’accés als llocs de treball temporal a totes les administracions, respectant els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, per la qual cosa cal derogar aquelles normatives contràries, com la Resolució EDU/1852/2021, d’11 de juny.
  • Derogació del Decret 39/2014, de 25 de març, de provisió de llocs de treball per al personal docent.

9. Modernització de la funció pública catalana

• Compromís de negociació immediata d’una llei de funció pública catalana tal com manava al Govern la disposició final segona del Decret llei 1/1997.
  • Creació d’òrgans de resolució extrajudicial de conflictes.
  • Millora dels drets de representació sindical.
  • Negociació de la digitalització i el teletreball a les administracions.

10. Millores en la prestació dels serveis públics

• Internalització dels serveis essencials externalitzats dins dels serveis públics, com, per exemple, el personal vetllador de les escoles públiques, el servei de cuines i el de neteja.
  • Baixada de la càrrega laboral en tota l’atenció a les persones, amb la disminució de persones ateses i l’increment de personal de suport.
  • En aquells serveis públics externalitzats, i mentre no es prestin directament, pagament delegat als treballadors i treballadores, i homologació de les seves condicions a les del personal públic.
  • Potenciació de l’atenció sanitària primària com a garant de la salut de la població.
  • Universalització en la prestació dels serveis socials i reforçament del serveis públics que els presten.
  • Augment dels recursos educatius per a la prestació de l’educació inclusiva i de la formació professional, entre d’altres, que es mereix la nostra societat.
  • Millora del finançament de les universitats públiques.

Feu clic per veure el full informatiu amb les peticions de CCOO en matèria de personal per a la negociació del pressupost del 2022 en format pdf