Posicionament de Somescola davant la proposta de modificació de la Llei de política lingüística

Barcelona, 7 d’abril de 2022. Quan han passat 2 mesos des que la sentència del TSJC que obliga a fer un mínim del 25 % de les classes en castellà, i, per tant, obert el termini perquè l’Estat espanyol pugui instar-ne l’execució forçosa, i davant la proposició de modificació de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística presentada pels grups parlamentaris d’Esquerra Republicana de Catalunya, Socialistes Units per Avançar, Junts per Catalunya i En Comú Podem, la plataforma unitària Somescola ha consensuat entre les més de 60 entitats membres, manifestar:

  1. La seva indignació i rebuig per la intromissió dels tribunals en el sistema educatiu i en la política lingüística del país, que no respon en absolut a criteris pedagògics, sinó ideològics, que és l’enèsim atac a la llengua i que pretén trencar el gran consens de país al voltant de l’escola catalana. Un model consolidat, validat per la societat catalana al llarg de dècades i que és exemple d’equitat, de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat.
  2. Que la proposta de modificació de la Llei de política lingüística registrada al Parlament de Catalunya dijous 24 de març com a reacció a aquesta sentència, tramitada inicialment per via d’urgència, s’havia construït sense debat públic i, especialment, sense comptar amb el conjunt de la comunitat educativa i les entitats que treballen per la llengua. L’endarreriment del ple on es tractarà la proposta a finals d’abril obre la porta a poder tenir el necessari debat social i a poder presentar aportacions i esmenes.
  3. Que el contingut d’aquesta proposta genera grans preocupacions i incerteses entre la comunitat educativa i la societat civil pel que fa a la seva eficàcia per garantir el blindatge del català a l’escola i per protegir jurídicament els centres.
  4. Que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és i ha de continuar sent la llengua vehicular, d’acollida i d’aprenentatge en tots els nivells i en totes les modalitats del sistema educatiu. En l’actual situació de minorització que pateix el català, l’escola ha d’exercir de força compensadora i ser un referent en la normalització lingüística.
  5. Que el model vigent d’immersió lingüística garanteix l’assoliment de competències en català i castellà, i la no segregació de l’alumnat segons la seva llengua familiar. És imprescindible que s’eviti qualsevol possibilitat d’obrir la porta a la segregació o la creació de comunitats lingüístiques separades a les escoles.

Per tot això, la plataforma Somescola reclama al Govern i al Parlament:

  1. Que qualsevol acord o proposició legislativa que afecti substancialment l’escola en català ha de comptar necessàriament amb un consens ampli tant en l’àmbit polític com en el social. En conseqüència, havent-se aturat la tramitació d’urgència de la proposta de modificació de la Llei de política lingüística, reclamem que s’obri un espai de diàleg honest amb Somescola i que l’acord dels partits s’ampliï a l’àmbit social incorporant les esmenes i compromisos paral·lels adients que permetin assolir un acord de màxim consens. Oferim el marc de Somescola com a espai de diàleg i negociació.
  2. Que qualsevol proposta legislativa, decret o política en l’àmbit de l’escola en català ha d’oferir garanties clares per blindar el català com a llengua vehicular i vertebradora del sistema educatiu.
  3. Que el Departament d’Educació doni instruccions clares i comunes i suport a tots els centres educatius de Catalunya en l’elaboració dels projectes lingüístics per garantir a tot l’alumnat de Catalunya l’accés a l’aprenentatge i l’ús del català, independentment del seu origen, la seva llengua familiar o situació social, i que garanteixi la no segregació de l’alumnat dins dels centres ni entre els centres educatius.
  4. Que el Departament d’Educació ofereixi als equips directius i docents seguretat i protecció jurídica per reforçar l’escola en català i els projectes lingüístics davant de les intromissions judicials i instrumentalitzacions polítiques.
  5. Que s’augmentin els recursos destinats a millorar la qualitat de l’escola catalana i avançar en el coneixement i l’ús del català a l’escola (aules d’acollida, material didàctic, plans per revertir la segregació, etc.), que es posin en marxa polítiques valentes consensuades amb Somescola i que s’actuï també més enllà de l’àmbit de l’escola (als espais informals dels joves, el lleure, en l’àmbit audiovisual, en el laboral, etc.) per revertir els retrocessos dels darrers anys i caminar cap a una plena normalització del català.

Exigim als tribunals que aturin la intromissió en l’escola catalana i en la política lingüística del país, i al Govern de l’Estat espanyol i als partits que li donen suport que respectin aquest gran consens de país.

La plataforma Somescola insta els partits i les entitats a reforçar el treball conjunt per protegir, consolidar i millorar el model d’escola catalana, a actuar amb agenda pròpia i a reforçar aquest consens de país aprofitant el marc del Pacte Nacional per la Llengua. Somescola vol valorar la capacitat de construir consensos entre les múltiples i molt diverses entitats i sectors de la comunitat educativa i la societat civil que la componen, i reclama a les institucions ambició per garantir acords amplis tant en l’àmbit polític com en el social.

Somescola continuarà amb la tasca engegada fa 10 anys, per continuar coordinant totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui elaborant propostes de manera proactiva, amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, com donant suport als centres educatius i docents.