La plantilla de recollida d’escombraries del Pla de l’Estany convoca vaga indefinida a partir del 8 de juliol

La plantilla de l’UTE URBASER -ANGRUNS GARRIGA que realitza el servei de recollida de les escombraries del Consell Comarcal del Pla de l’Estany ha convocat una vaga indefinida per al dimarts 8 de juliol, a les 8 de la tarda.

La situació que ha comportat arribar a la vaga ha estat que el dia del 16 d’octubre del 2018 es va fer un mediació de desconvocatòria de vaga en la qual entre altres acords amb l’empresa es va signar que es constituiria una mesa negociadora del conveni per als anys 2020-2025.

Després de diverses reunions, tot i les dificultats ocasionades per la pandèmia, s’ha intentat negociar un nou conveni que doni sortida a les necessitats dels treballadors i treballadores que presten el servei.

El conveni és va signar amb una durada de 2019-2025. En aquest conveni es regularitzava la situació dels treballadors  i s’equiparava la seva situació salarial a la d’altres treballadors com els d’Olot.

En el conveni signat i sota el principi de bona fe es va acordar que l’equiparació salarial és faria en el 2021 quan s’adjudiqués la nova contracta. Hores d’ara està tot en l’aire i sembla que s’està jugant amb la bona fer dels treballadors, perquè encara no ha sortit el concurs.

Actualment, la negociació es troba totalment estancada i sembla que existeix una voluntat per part de l’empresa i del mateix consell comarcal de mantenir les condicions laborals i esperar a l’adjudicació a una nova contractista dels serveis que son subjecte de licitació i que actualment es troba en situació de pròrroga forçosa.

La representació legal dels treballadors i treballadores, i el sindicat al que representen, són de l’opinió de que les condicions de treball d’aquells que presten el servei no han d’estar determinades pels equilibris i moviments de les empreses contractistes o les administracions contractants, ja que són els empleats els que presten el servei de manera continuada (fins i tot durant les situacions d’alarma com ha demostrat la pandèmia de la COVID-19), i elements com el salari, els seus increments etc. no es poden sotmetre exclusivament als interessos de les empreses adjudicatàries o de les administracions.

També cal destacar la situació d’abandonament del servei i dels seus treballadors. A tall d’exemple: els pneumàtics estan en males condicions, amb el perill que comporta; neteja inexistent dels vehicles, cosa que provoca omplir de males olors els pobles per on es realitza el servei i treballar amb olors insuportables; contenidors trencats, com per exemple, en el cas de supermercat Bon Preu (Banyoles), porta 8 mesos trencat i ple d’escombraries i no es pot descarregar al camió; tot i que la plantilla ha informat de la manca de contenidors en alguns recorreguts no hi ha hagut resposta ni cap acció per solucionar aquestes mancances, fins i tot s’ha arribat a estar setmanes sense paper de vàter a la nau.

Fins ara el servei s’ha aguantat per l’esforç de la plantilla, però davant del fet que tota negociació està estancada es convoca una vaga indefinida per al proper dijous 8 de juliol, a les 20.00 h.