La Federació d’Educació de CCOO denuncia que amb la ‘legislatura de l’FP’ el Departament d’Educació reedita les retallades de l’anterior crisi i augmenta les ràtios per solucionar l’increment de la demanda

L’increment de ràtios a 33 alumnes per aula suposa una involució educativa i un risc sanitari per a l’alumnat i per al professorat.

El conseller Josep Cambray a la roda de premsa d’inici de curs ha actualitzat les dades de matriculació a l’FP i ha restat importància a les dades publicades darrerament per la premsa en considerar que no s’ajustaven a la realitat, perquè molts alumnes preinscrits no han formalitzat la matrícula contraposant-se a la situació denunciada per CCOO i les famílies des de final de curs.

Davant el dèficit de l’oferta pública d’FP i de l’augment d’alumnat en aquesta etapa, el més gran de la història (per primera vegada l’ESO perd alumnat), el conseller s’ha mostrat triomfalista amb les mesures proposades i ha anunciat 68 nous grups (8 més), l’ampliació de ‘capacitat’ (ràtio) en 433 grups (més de 14.000 alumnes), l’increment il·limitat de matriculació del grau mitjà en l’oferta telemàtica de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) i l’increment de places en els dos cicles més demanats: Cures auxiliars d’infermeria i Sistemes microinformàtics i xarxes.

L’augment d’oferta de l’IOC respon a una petició històrica de CCOO davant l’evolució de matrícula d’aquesta modalitat en centres privats autoritzats pel departament i la disminució de l’alumnat matriculat a l’IOC; fa temps que s’ha estroncat el creixement, l’autonomia i els recursos de l’únic institut públic a distància de Catalunya. A dia d’avui desconeixem quina serà l’assignació de recursos i com es gestionarà l’organització del centre per evitar el col·lapse i garantir que l’alumnat de grau mitjà no abandoni prematurament els estudis, ja que aquesta modalitat té unes ràtios molt elevades, de 90 alumnes per grup i està pensada per a un perfil de persones determinat amb certa autonomia i gestió del temps.

Cal adaptar el sistema de seguiment i d’atenció personalitzada i reduir les ràtios per grups per garantir que cap alumne de grau mitjà abandoni el sistema educatiu. Com a mesura excepcional pot ser positiva sempre i quan s’assignin els recursos corresponents, però cal tenir present la importància de la presencialitat en l’educació, especialment en la formació professional i els cicles amb un elevat contingut pràctic; fins i tot l’OCDE ha recomanat en els darrers informes recuperar les hores d’FP que no es van poder realitzar presencialment durant la pandèmia tal com va demanar la Federació d’Educació en el seu moment.

L’increment de ràtios en plena pandèmia ha estat denunciat per CCOO coincidint amb les recomanacions del síndic de greuges sobre les mesures adoptades en relació amb les denúncies de famílies per la manca d’oferta pública d’FP. Altres organismes com l’OMS o UNICEF, recomanen una disminució de ràtios per al curs 21-22 com a mesura sanitària i de qualitat educativa. L’FP a Catalunya no ha tingut ni té reforços COVID i passarà a ser l’única de l’Estat espanyol amb sobreràtios afegides en pandèmia, incrementant el risc sanitari i d’abandonament escolar prematur i disminuint la qualitat educativa.

Educació no aplica cap mesura per incrementar l’oferta pública del grau superior deixant a la seva sort l’alumnat que ha triat un itinerari professional concret que es veurà abocat a abandonar els estudis o en el millor dels casos pagar per formar-se. Considerem lamentable aquesta situació després de les campanyes de promoció de l’FP promogudes pel departament.

CCOO reiterem les nostres demandes urgents per garantir el dret a l’educació en els ensenyaments postobligatoris i per ampliar l’oferta de places públiques:

  • – Cessió d’espais i instal·lacions
  • – Augment de grups, professorat i reforços COVID
  • – IOC amb recursos i dotacions
  • – Concreció i dedicació dels fons del ministeri per l’augment de places d’FP

Esperem que el departament reaccioni i guardi al calaix les mesures low-cost. L’FP requereix prospecció, planificació, orientació i recursos.