Jornada “L’economia circular: tancant el cercle en un món finit”

Dia Mundial del Medi Ambient i Dia Mundial de l’Acció Climàtica

El 5 de juny se celebra el Dia Mundial del Medi Ambient. Com cada any en aquesta data cal recordar que la humanitat s’enfronta a l’emergència climàtica i la superació d’altres límits biofísics que poden alterar substancialment les condicions que permeten el nostre model de vida i les expectatives de millorar-lo.

Estem en un moment històric en què cal accelerar la transició energètica, i fer el pas cap a una economia circular per deixar enrere una estructura de producció que es basa en l’extracció de recursos limitats i cada cop menys assequibles i l’abocament al medi natural, sovint en formes contaminants de subproductes o a la fi de la seva utilització.

La preservació de la biodiversitat, la descarbonització i l’adaptació a l’escalfament global són estratègies imprescindibles per minimitzar els danys que ja ha patit la biosfera i els seus efectes en les nostres vides. Calen mesures efectives, amb impacte real que ara per ara encara estan molt endarrerides, el que farà que els danys siguin encara més grans.

Segurament un dels canvis més radicals sobre la manera actual de fer les coses ha de ser la implantació d’una economia circular que eviti el malbaratament, la contaminació i faci del que avui considerem residus els recursos per a l’activitat productiva.

Complementàriament amb el Dia Mundial del Medi Ambient, el moviment sindical internacional celebra el 22 de juny el Dia Mundial de l’Acció Climàtica als centres de treball. Amb aquest motiu, CCOO de Catalunya organitzarem la jornada “L’economia circular: tancant el cercle en un món finit”, orientada principalment a responsables sindicals, on aprofundirem en aquest canvi de paradigma que ha de transformar radicalment el model de producció i consum actual cap a la descarbonització, la desmaterialització i l’ús eficient de recursos. En la primera part comptem amb un grup de persones expertes que ens donaran elements per entendre com funciona aquest nou model basat en la circularitat i quins recursos existeixen per posar-nos en marxa, com el Pacte nacional per a la indústria i el PERTE d’economia circular. I en la segona part, es presentaran alguns projectes i experiències que ja es plantegen incorporar l’economia circular, per exemple en el món rural, en empreses industrials i en polígons d’activitat econòmica.

Per a més informació, podeu consultar el programa de la jornada en el següent enllaç: https://www.ccoo.cat/wp-content/uploads/2023/06/jornada-economia-circular-22-06-2023-1.pdf