CCOO considera poc seriosa i simplista la proposta de pla de vacunació contra la COVID-19 per als treballadors i treballadores del camp

El sindicat exigeix un pla que permeti donar resposta als problemes estructurals i endèmics que afecten les campanyes agràries i les persones que hi treballen

Davant l’anunci del món local, econòmic i de les patronals agràries de les terres de Lleida, que estan exigint que es faci un pla de vacunació contra la COVID-19 específic per a les persones que treballen com a temporeres a la campanya de la recollida de la fruita, CCOO manifesta el seu total desacord i desconcert amb aquesta proposta. Una proposta que posa de manifest la poca voluntat per afrontar amb seriositat i rigor un pla de treball per fer els canvis necessaris per dignificar les campanyes agràries a Lleida i no repetir els mateixos errors de cada any.

De fet, a la reunió convocada pel Departament d’Agricultura de la Generalitat el passat 12 de gener per planificar la pròxima campanya de la fruita a la província de Lleida no es va fer cap tipus de balanç ni propostes per resoldre els problemes endèmics que afecten aquestes campanyes i les persones que hi treballen, però alguns alcaldes i alcaldesses ja van posar sobre la taula la proposta de vacunar obligatòriament les treballadores i treballadors del camp com a solució per afrontar la nova campanya.

Es proposa que aquestes persones siguin considerades com a treballadors i treballadores essencials i entrin de forma ràpida en la campanya de vacunació. Això no només implica canvis en l’estratègia de vacunació aprovada pel Govern, sinó que també suposa una discriminació envers les persones que treballen en altres sectors essencials que porten molt de temps a primera línia (personal de neteja, de supermercats, educatiu, de primers auxilis, del transport públic…). De fet, el sector agroalimentari és el sisè grup en preferència per rebre la vacuna. Sembla que amb aquesta proposta l’únic que importa és collir la fruita a qualsevol preu.

Per a CCOO, el que cal fer és revisar i modificar, en cas necessari, el protocol en matèria de seguretat laboral per la COVID-19 per a la campanya de la fruita aprovat l’any passat. El compliment d’aquestes normes bàsiques i mesures sanitàries és el que ens ha de donar tranquil·litat per afrontar la nova campanya de la fruita amb seguretat: dotació dels equips de protecció individual necessaris a les persones treballadores, allotjaments dignes i mitjans de transport amb la capacitat necessària, garantir la distància de seguretat…

CCOO també insisteix en la necessitat de dotar de més recursos la Inspecció de Treball perquè pugui complir la seva tasca de control i de sanció, si calgués, a aquelles empreses o persones que no compleixin els protocols.

CCOO considera que aquesta proposta és poc constructiva i no aporta cap actuació ni cap canvi estructural que permeti afrontar la propera campanya de la fruita a Lleida i que no es repeteixin els problemes endèmics que ja hem patit en campanyes anteriors. A més pot suposar una font de discriminació en les contractacions.

Per tot això, CCOO exigeix a l’Administració un pla estructural, amb propostes específiques i consensuades amb tots els agents que participen en les campanyes agràries a la província de Lleida, i també la participació del sindicat en qualsevol reunió de qualsevol àmbit on es parli d’aquest tema per garantir la representació i els drets dels treballadors i treballadores del camp sense discriminar cap altra persona treballadora d’altres sectors, independentment de qui hagi sol·licitat la reunió.