Informe anual de CCOO sobre la situació laboral de la població estrangera a Catalunya

Forta reducció de la població de nacionalitat estrangera com a conseqüència de les nacionalitzacions

El Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (Ceres) de CCOO de Catalunya ha elaborat el seu informe anual (2014) “Situació laboral de la població estrangera a Catalunya”. Amb dades del 2014 s’ha produït una reducció de 72.496 empadronats estrangers, un 6,3% en termes relatius. Es tracta de la reducció més important produïda fins al moment.

Aquesta important reducció d’empadronats de nacionalitat estrangera s’explica, en bona part, pel molt fort increment de les concessions de nacionalitat durant l’any 2013, que gairebé tripliquen les de l’any anterior. Cal aclarir, però, que les raons d’aquest gran increment de les nacionalitzacions són de tipus administratiu. El 2013 s’han aprovat moltes sol·licituds el procés de les quals havia estat aturat entre el 2010 i el 2012. La dada del 2013 és, doncs, el resultat de l’acumulació d’expedients, molts dels quals, en cas d’haver seguit els terminis previstos, s’haguessin resolt en anys anteriors.

Forta caiguda de l’ocupació de la població estrangera d’origen extracomunitari

La caiguda d’ocupació causada per la crisi econòmica i la reducció de població estrangera en edat de treballar, tota d’origen extracomunitari, són les principals característiques de la situació dels estrangers en el nostre mercat de treball durant l’any 2013.

Entre el 2007 i el 2013 la població ocupada estrangera s’ha reduït en un 43,8%, el triple que la població ocupada de nacionalitat espanyola (-13,7%). En el cas de la població extracomunitària aquesta pèrdua d’ocupació arriba al 51,6%.

D’altra banda, continua reduint-se la irregularitat laboral en el col·lectiu de treballadors estrangers, perquè la pèrdua d’ocupació és superior a la reducció de l’afiliació a la Seguretat Social.

Trobareu a Internet el text complet de l’informe 2014 “Situació laboral de la població estrangera a Catalunya”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 de gener de 2015