Avui davant de la Generalitat de Catalunya, més de 20 entitats representants del món ambiental, sindicalista, dels drets de les persones i de la lluita per la integració social i ambiental hem executat una performance reivindicativa per demanar al Govern màxim compromís i ambició en la nova llei de residus. I ho hem volgut fer ara perquè, abans d’acabar l’estiu, el projecte de llei entra en la fase de consulta pública on tots els sectors faran les seves aportacions i és quan el Govern pot demostrar la seva convicció.

Tres esferes d’uns dos metres de diàmetre han representat en aquesta performance el pes i l’asfixia que assumeix la ciutadania per culpa de l’actual model de producció i consum. Una les esferes significava les malalties derivades de la toxicitat present en el productes que consumim diàriament i la contaminació de la mala praxi en la gestió dels residus. La segona esfera, representava els costos econòmics que assumeix injustament la ciutadania pel fet que els fabricants no s’ocupen dels costos i els externalitzen mitjançant la despesa pública. I la tercera, representava els costos ambientals que suposa un model subjecte a la cultura d’un sol ús que ens està hipotecant el futur.

Les entitats hem advertit al Govern que no abaixi la guàrdia davant de les oportunitats de millora que ens brinda la futura llei de residus. Les organitzacions hem insistit en les mesures que prioritzin la salut de les persones i el medi ambient, una economia sostenible i resilient i una gestió dels recursos basada en la prevenció de residus i la durabilitat dels productes.

Segons Llorenç Serrano, responsable de Transicions Justes de CCOO de Catalunya:  “Cal un canvi radical en com ens plantegem l’ús de matèries primeres, des de l’inici de la producció de béns i serveis hem de pensar què en farem dels productes quan perden utilitat. Hem de reutilitzar, reciclar i recuperar els materials evitant la contaminació, l’abocament al medi i tornant a aprofitar les matèries primeres. Llençar no és una opció i cal dissenyar tot els processos d’acord amb això. Fer-ho és una oportunitat per generar més ocupació, de més qualitat i més saludable. Per aprofitar aquesta oportunitat necessitem mesures i normes ambicioses”.

L’acció interpel·la tot el Govern perquè sigui una llei transformadora i transversal. La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, en nom del Govern ha rebut les entitats i els ha anunciat que intentarà estar a l’altura de les expectatives.

Entitats representants a la performance:

1. Rezero
  2. Solidança
  3. Andròmines
  4. Fundació Formació i Treball
  5. Fundació Banc de Recursos
  6. Engrunes
  7. CCOO
  8. UGT
  9. CONFEDERACIÓ D’ASSOCIACIÓ DE VEÏNS DE CATALUNYA (CONFAVC)
  10. FACUA
  11. AICEC-ADICAE