Els accidents de treball amb baixa produïts durant la jornada laboral s’incrementen el 21,06 % a Catalunya el 2021

Les xifres revelen una reactivació econòmica en què continuen els incompliments preventius empresarials.

Segons les dades publicades per l’Observatori del Treball i Model Productiu de la Generalitat, l’any 2021 es van produir un total de 201.153 accidents de treball, fet que comporta un augment del 15,18 %, respecte del 2020. D’aquests accidents, 184.448 s’han produït durant la jornada de treball (un augment del 14,73 %)  i 16.705 han estat in itinere, de camí d’anada a la feina o de tornada d’aquesta (increment del 20,41 %).

Entre els accidents en jornada, 90.985 van donar lloc a una baixa laboral, mentre que 93.463 no han produït incapacitat temporal, xifres que representen augments del 21,06 % i del 9,16 %, respectivament.

Per gravetat i respecte de l’any anterior, el 2021 es van produir més accidents de treball lleus i greus durant la jornada i amb baixa, la qual cosa ha suposat uns increments del 21,18 % i del 6,83 %. En canvi, s’observa un descens del 12,66 % en els accidents mortals, havent-se produït un total de 69 morts en el treball, deu menys que el 2020.

Destaca que el 34,78 % d’aquests accidents mortals es van produir per causes no traumàtiques (per exemple, infarts, vessaments cerebrals i altres patologies no traumàtiques), relacionades amb elements de l’organització del treball, com ara pressions i càrregues de treball, i no amb qüestions de seguretat.

Les dades mostren també un increment dels accidents in itinere lleus i greus, del 20,60 % i 8,67 % respectivament, mentre que hi ha hagut un descens del 23,81 % en els accidents mortals in itinere, amb 16 persones mortes, 5 menys que el 2020.

Cada persona morta pel treball és un flagell que hem de denunciar i que no podem permetre que es normalitzi. No obstant això, cal analitzar aquesta disminució de la mortalitat a la feina amb certa prudència, ja que el 2020 va mostrar un comportament a l’inrevés, amb un marcat descens dels accidents ocorreguts durant la jornada més fàcilment ocultables per empreses i mútues, és a dir, aquells classificats com a lleus o greus, i un augment del 21,54 % en els accidents mortals. De fet, el 2021 hi ha hagut 4 persones mortes més a la feina que el 2019 (creixement del 6,15 %).

Per sexes, la majoria dels accidents de treball en jornada i amb baixa produïts al 2021 els van patir homes, no obstant les variacions respecte al 2020 van ser més pronunciades en el cas de les dones, amb uns increments del 31,89% pels accidents lleus, del 20,59% pels greus i del 500% pels mortals, en produir-se 5 accidents mortals més que al 2020, on només es va produir 1. Per la seva banda, els  homes van mostrar una reducció del 19,23% de la mortalitat laboral, patint 63 accidents mortals, i uns augments del 16,85% dels lleus i del 4,40% en el cas dels greus.

Els quatre grans sectors econòmics van mostrar increments del total d’accidents en jornada respecte del 2020, així com en aquells classificats com a lleus i greus, sent més significatius en el sector de serveis amb un augment del 26,56% pel total, un 26,60% pels lleus i un 24,43% pels greus. Només es van presentar reduccions en els accidents greus a l’agricultura (-9,09%) i a la construcció (-18,75). Destaquen els 4 accidents mortals en l’agricultura que suposen un augment del 100 %.

També va haver increments del total d’accidents en jornada respecte a totes les províncies, així dels lleus i greus, excepte en el cas de Tarragona que va mostrar una reducció del 5,77% dels accidents greus, mentre que Girona aquesta reducció va ser del 22,39%. Pel que fa a la mortalitat laboral, Tarragona va ser l’única província on no es va produir una reducció, mantenint-se en 11 accidents mortals igual que al 2020.

Aquestes xifres reflecteixen una reactivació de l’activitat econòmica en un clar context de precarietat laboral i d’incompliments empresarials en la protecció de la salut de les persones treballadores.  L’aplicació de la reforma laboral i, en concret la disminució de la temporalitat, és un factor que creiem pot fer disminuir la sinistralitat, ja que fa anys venim denunciant des de CCOO de Catalunya, que les persones treballadores amb contracte temporal pateixen el doble d’accidents que les que tenen un treball estable.

Per altra banda, els sistema preventiu actual es caracteritza per un alt ús dels serveis de prevenció externs, fet que es vincula amb una menor prevenció interna a l’empresa, així com per una extensa voluntat empresarial de compliment mínim dels formalismes legals que no genera una prevenció eficaç, mostrant-se com a un sistema esgotat que requereix de canvis legals immediats i de majors inversions per parts de les administracions públiques en el seguiment, inspecció i control de la pràctica preventiva real que es realitza a les empreses.

Instem a la Inspecció de Treball i a la Fiscalia a actuar de manera contundent en la vigilància de la qualitat de la prevenció,  tant en la via administrativa com la penal i exigim a les empreses catalanes compromís absolut amb la vida i la salut de les persones treballadores.