El personal de l’Administració recupera el complement de productivitat que es va deixar de cobrar amb les retallades

Avui a la Mesa General d’Empleats i Empleades Públiques de la Generalitat s’han aprovat les normes per a l’aplicació del complement de productivitat per a aquest any. Després de mesos de negociació, hem acordat donar el nostre vot favorable per aconseguir-ne l’aprovació, ja que millora molt la proposta inicial del Govern. Si no l’haguéssim aprovat, les mans del Govern haurien quedat lliures per aplicar la seva proposta inicial.

Aquest complement es va deixar de cobrar amb les retallades del 2012

Aquest complement afecta el personal funcionari d’administració i tècnic, i el personal laboral, que el va deixar de cobrar amb les retallades del 2012. El complement de productivitat tenia molts defectes, com una definició antiquada i gestionada exclusivament amb la decisió del superior sense cap tipus de control, però representava uns 20 milions d’euros anuals que, el 2012, les polítiques d’austeritat extrema van prendre a les treballadores i els treballadors durant una dècada.

Ara, el recuperem gràcies a l’acord in extremis que va desconvocar la vaga del 12 de desembre del 2018. Segons l’acord, se n’havia de recuperar el 50 % el 2021, però les dificultats en la negociació ens va fer ajornar-lo fins al 2022 a canvi de la recuperació íntegra de la paga del 2014 el novembre del 2021.

En què consisteix l’acord?

• L’acord es refereix exclusivament al cobrament del 2022. S’haurà de tornar a negociar per als anys següents.
  • Es dediquen al complement de productivitat un total de 25,6 milions d’euros.
  • Al final del 2022 es cobrarà el 150 % del complement de productivitat (per incloure el que s’havia acordat el 2018).
  • Cada persona cobrarà en funció d’una avaluació de les quatre competències següents: orientació als resultats i a la millora, iniciativa, adaptabilitat i treball en equip. L’autoavaluació representa un 40 % de la puntuació.
  • S’informarà cada persona de les puntuacions del superior, que podran ser impugnades. Es crea una comissió de seguiment per corregir possibles errors o problemes en l’aplicació.
  • A partir de l’obtenció de 9 punts ja es cobra complement, calculat proporcionalment a la puntuació. El 100 % del complement s’aconsegueix amb 18 punts sobre 20. En cas de tenir dues competències a nivell baix, o una a nivell baix i les altres tres a nivell mitjà, no es cobrarà productivitat. Es cobrarà en funció de l’assistència, excepte a les següents absències, que no es deduiran: per incapacitats per accidents de treball i/o malalties professionals; permisos i reduccions de jornada vinculades a la conciliació personal, familiar i laboral, així com permisos per deures inexcusables, per assumptes personals i vacances.

Recuperem els diners i millorem el procediment.

CCOO valora positivament l’acord assolit perquè hem aconseguit que el govern retorni el complement i accepti moltes de les nostres propostes.

La nostra idea inicial era que es pagués la productivitat del 2021 i 2022 amb el sistema antic i començar a negociar l’avaluació de l’acompliment. La negativa del Govern a assumir aquesta proposta, ens ha fet negociar fins a arribar a aquest acord, que incorpora un seguit de propostes de CCOO:

• Es pagarà el complement de productivitat, únicament per a aquest 2022, en funció de l’avaluació de les competències, ja que és un acord de transició.
  • Es manté l’autoavaluació i l’avaluació del superior, però amb la Comissió de Seguiment de l’acord podrem vigilar si es produeix alguna perversió al sistema.
  • Hem exclòs de l’acord el personal eventual (càrrecs nomenats a dit pel Govern).
  • Es defineixen les competències que s’avaluaran.
  • Hi haurà qüestionaris de baremació que es vigilaran a la Comissió de Seguiment.
  • L’autoavaluació suposarà un 40 % de la puntuació, davant el 33 % proposat inicialment pel Govern.
  • Cobrament sempre que l’avaluació sigui superior al 50 %, davant el 60 % proposat pel Govern.
  • Cobrament del 100 % amb 18 punts davant els 20 proposats pel Govern.
  • No excloure qui assoleixi un nivell mitjà a totes les competències.
  • La majoria dels permisos no descomptaran el complement.
  • Si s’escau, es donarà formació al personal per a l’assoliment de les competències.
  • La representació sindical tindrà una comissió de seguiment per analitzar les possibles discrepàncies en l’aplicació d’aquesta retribució, cosa que abans no passava. Tal com hem acordat a l’acta de la reunió, s’analitzarà la destinació per als possibles romanents en cas que n’hi hagi.

L’acord no és perfecte, però incorpora millores objectives, malgrat a CCOO, teníem tres propostes que haurien millorat l’acord, però que no hem aconseguit en mancar unitat sindical:

• No fer pagar doblement al personal que tingui una sanció greu, amb el no cobrament de la productivitat si hagués estat mereixedora del mateix.
  • Reduir a 3 mesos el temps necessari per aconseguir el dret al cobrament, enlloc dels 6 plantejats pel Govern.
  • Sobretot, havent aconseguit una distribució més equitativa dels fons entre els diferents cossos. La proposta de CCOO era la distribució sense una diferència del doble entre la categoria inferior i superior. Tot i així, és el mateix que es tenia al 2012 i treballarem per a modificar-ho de cara a les negociacions previstes durant aquest any.

Feu clic per veure el full informatiu “Recuperat el complement de productivitat per al personal funcionari d’administració i tècnic i per a tot el personal laboral