El personal de la xarxa pública de transport diu prou a les agressions i incidents incívics que pateix a diari

Les treballadores i els treballadors del servei de tren, ferrocarril, metro i autobusos de CCOO de Catalunya, s’han unit per exigir més responsabilitat i més solucions a les empreses prestadores del servei públic de transport i a les administracions competents.

Les agressions i actes incívics contra les treballadores i treballadors de venda de bitllets, serveis d’atenció al client, personal interventor, maquinistes, personal de neteja o conductores d’autobusos s’està fent insuportable i agreuja la inseguretat i els problemes de salut del personal de Renfe, FGC, Metro, TMB i de la resta d’empreses que presten els serveis d’autobusos a Barcelona i al territori català.

Aquests nombrosos i desgraciats episodis d’agressions a les treballadores i els treballadors de les diferents empreses ferroviàries i autobusos, no només causen danys al personal que presta el servei i a les instal·lacions, sinó també a les persones usuàries que pateixen supressió de serveis, aturades, retards i anomalies. Això, juntament amb la desinformació que té el personal i la ciutadania, genera violència contra la baula més feble i exposada de tota la cadena de responsabilitats: els treballadors i les treballadores.

D’altra banda, moltes d’aquestes agressions no són notificades pels mateixos treballadors que consideren que aquestes conductes són conseqüència de les seves tasques de garantia de la seguretat, el benestar i el bon ús dels espais compartits per usuàries i usuaris.

Per a CCOO de Catalunya la manca de plantilla, la pèrdua de la consideració d’agents de l’autoritat, la insuficiència en les infraestructures, la tornada de l’activitat turística, l’augment de persones usuàries, la ineficàcia dels protocols, la manca de coordinació entre les empreses i administracions, la insuficient presència policial, i les necessàries mesures d’higiene i protecció individual que encara continuen sent obligatòries a la xarxa de transports, són causes directes d’aquesta situació.

Davant d’aquest panorama, CCOO de Catalunya vol posar sobre l’agenda política i ciutadana aquesta problemàtica que no només afecta les persones treballadores sinó que també perjudica la ciutadania usuària que té dret a viatjar sense patir.

Tot i que l’educació cívica, la informació, el coneixement i la consciència ciutadana són fonamentals per a una bona convivència a l’espai públic també és de vital importància una bona cohesió social, una eficàcia en els serveis públics i un bon compliment de les lleis de prevenció i de protecció per part de les empreses i les administracions.

Per últim, volem fer una crida a la ciutadania perquè s’informi, exigeixi i reclami. Les persones usuàries tenen dret a tenir uns transports públics de qualitat i no han de patir supressions, retards o inseguretat. Però han de ser conscients que el treballador i la treballadora que està al seu servei gairebé mai és responsable de les situacions que pateixen a causa de la manca d’inversió, previsió, planificació i gestió per part de les administracions i de les empreses operadores.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 de juliol de 2022