CCOO de Catalunya celebra que la ciutadania catalana hagi donat suport majoritàriament a les forces polítiques d’esquerres en les eleccions del 28 de maig

Veiem amb preocupació l’ascens de la dreta i, en especial, el de la ultradreta

Des de CCOO valorem positivament que la participació a les eleccions municipals a Catalunya s’hagi desenvolupat amb plena normalitat democràtica i volem felicitar totes les regidories escollides als 947 municipis del país.

És important que els partits polítics de l’esquerra hagin obtingut un suport majoritari i que puguin governar una part molt important dels municipis catalans i les principals ciutats del país.

El resultat de les eleccions al conjunt de l’Estat mostra el risc d’un canvi de cicle polític liderat per la dreta i la ultradreta que pot posar fre a les reformes estructurals que gràcies al diàleg social han millorat les condicions de vida de milions de persones. Millors pensions, més SMI, més contractes indefinits, millors salaris, etc., són exemples que una majoria social ha de preservar de cara a futur i que la dreta pot truncar amb el retorn de les retallades socials i laborals tot incrementant el poder empresarial.

Des de CCOO volem fer una crida als partits d’esquerra que als seus consistoris tenen la possibilitat d’articular un govern progressista perquè facin tots els esforços per reforçar la presència de polítiques de progrés a les institucions catalanes, perquè aquests consensos es mantinguin per afrontar les properes eleccions generals del 23 de juliol i perquè la suma de les forces progressistes sigui la millor alternativa per seguir construint un nou contracte social per a aquest segle XXI.

A més a més, remarquem la validesa i l’actualitat dels avenços socials que s’han aconseguit els darrers temps a través de la concertació social, als quals no renunciem, com tampoc renunciem a augmentar-los. Cal, doncs, la prevalença d’una agenda social potent que accepti els reptes que es plantegen, tal com anunciàvem en el nostre decàleg de propostes.

Resolució de la Comissió Executiva confederal de CCOO

CCOO insta les forces progressistes a la unitat al voltant de propostes en defensa de les majories socials i la participació massiva el 23-J

Abans que res, CCOO vol mostrar el respecte als resultats electorals sorgits del 28-M. En contra del que s’ha especulat en dies anteriors, el nostre sistema electoral és fiable i respon a la voluntat democràtica de la ciutadania. Instem a no tornar a recórrer a estratègies antidemocràtiques que parlaven obertament de tupinada electoral el darrer dia de campanya. Veient els resultats, és evident la victòria electoral del PP i el sindicat ha traslladat la felicitació corresponent al president.

Per a CCOO la primera dada rellevant és que les taxes d’abstenció superen el 35 %, xifra que, tot i ser habitual a les eleccions municipals, en aquesta ocasió redueix encara en més d’un punt la participació del procés anterior i se situa com el tercer resultat pitjor de participació de la nostra història recent. Sens dubte, és una notícia preocupant quan parlem de les eleccions més properes a la ciutadania. En tot cas, sembla clar, en vista dels resultats, que les motivacions del vot han tingut prou a veure amb les dinàmiques generals del país, i no exclusivament ni principalment amb l’avaluació de les polítiques autonòmiques i municipals.

La segona dada rellevant és que les majories absolutes continuen sent limitades. Hi ha una important concentració de vot al voltant dels dos partits principals (PP obté el 31,5 % dels vots i el PSOE, el 28,1 %), però el concurs d’altres forces continua sent determinant, en general, per configurar majories. Tenint això en compte, instem totes les forces polítiques a minimitzar la influència de l’extrema dreta en governs municipals i autonòmics, i, especialment, la seva entrada en aquests. No s’ha de facilitar la irrupció en llocs rellevants de responsabilitat política dels qui qüestionen els principis essencials de l’ordenament constitucional de drets i llibertats, així com de les organitzacions democràtiques.

En els àmbits autonòmics i municipals es dirimeix en bona part com configurar el nostre estat social. Des d’aquest punt de vista, CCOO defensarà el paper dels serveis públics, la concertació social, el desplegament dels recursos econòmics per facilitar transicions justes en una economia sostenible o la igualtat efectiva entre dones i homes. CCOO insta a establir consensos bàsics en aquests terrenys, alineats amb els compromisos d’Espanya a la Unió Europea, i que són necessaris per construir una societat cohesionada i per mantenir el nostre país a la centralitat europea. Polítiques en sentit reactiu respecte d’aquestes qüestions serien un llast i suposarien desaprofitar una magnífica oportunitat en la creació d’ocupació, la consolidació de drets i l’enfortiment d’un teixit productiu més generador de valor i benestar.

La convocatòria sorprenent d’eleccions generals modifica el marc d’anàlisi dels resultats electorals i reforça el marc de balanç de legislatura i de presa de posició davant la nova cita electoral.

CCOO vol traslladar la importància decisiva que, en la legislatura viscuda, ha tingut el marc del diàleg i la concertació social. El desplegament de mesures de caràcter socioeconòmic ha perfilat una manera d’abordar les crisis consecutives (COVID, guerra i preus) des de paràmetres diferents de crisis prèvies.

Desitgem valorar una constatació: la profunda intervenció pública al mercat laboral (amb mesures pactades en l’àmbit tripartit i la forta inversió pública lligada als ERTO i els fons europeus) ha salvat milions de llocs de treball i centenars de milers d’empreses, i s’ha constituït en la pista d’enlairament per a la recuperació de l’ocupació i el previsible rècord de persones cotitzants de la Seguretat Social, que aquest estiu superarà els 21 milions. Així mateix, una pujada de l’SMI de més del 40 % i la reforma laboral, que ha suposat la reducció dràstica de la temporalitat, han estat compatibles amb la generació de llocs de treball en ritmes més ràpids que en altres sortides de crisi.

Els acords sobre la Seguretat Social i les pensions han recuperat el poder adquisitiu de les prestacions de més de 10 milions de persones, i han establert formes estructurals de dotar de recursos per sostenir un sistema públic i suficient per al futur.

En opinió de CCOO, el conjunt de mesures sorgides del marc del diàleg i la concertació social (les esmentades i moltes més en el terreny de la igualtat, la regulació de l’economia de plataforma, el teletreball, etc.) han estat l’espina dorsal de la legislatura, i en bona mesura han salvat el país en els moments més difícils. Instem tots els partits que concorren en aquestes eleccions a pronunciar-s’hi. Què farien en cas d’arribar al poder o tornar a repetir en el Govern, amb les mesures que s’han mostrat més justes socialment parlant i més eficaces des d’un punt de vista econòmic, i que, a més, han estat pactades de forma tripartida en la gran majoria dels casos?

Més enllà d’allò que va lligat al diàleg social, aquestes eleccions generals poden ser les més importants per a Espanya en dècades. Les crisis consecutives, la profunditat de les transformacions en marxa (singularment la digital, l’energètica i ecològica), els canvis geopolítics mundials, la imperiosa necessitat de reforçar i desenvolupar pilars per a un nou contracte social aquest segle XXI, i moltes més qüestions, cal que s’abordin des de la perspectiva dels interessos de les majories socials. És molt el que hi ha en joc.

CCOO insta les forces de progrés a aclarir de manera immediata les seves propostes electorals. La dispersió de vot s’ha mostrat letal a moltes circumscripcions el 28-M passat. Avui no és possible disputar electoralment el país sense una concurrència racional de candidatures, on la configuració de l’espai polític que conciti la unitat de les forces progressistes existents, a més, òbviament, de la del PSOE, ha de ser prioritari. Fem una crida al conjunt d’organitzacions progressistes que s’incorporin al projecte polític que les aglutini, assumint un exercici de responsabilitat històrica amb el país i amb la classe treballadora.

Fem una crida el conjunt de forces polítiques, singularment les de progrés, a abanderar polítiques per a les majories socials, per a les persones treballadores, per al ciutadà i la ciutadana comuna, per a l’Espanya que viu fora dels grans centres de població. Les polítiques igualitàries són clau en una societat digna i per a un nou contracte social, i cal establir-les des de la perspectiva de l’agregació i de les majories. La reedició d’una majoria progressista que es concreti en un nou govern de coalició només serà possible des d’aquesta perspectiva.

Encoratgem els partits a establir consensos democràtics bàsics, avui en risc a alguns països d’Europa i del món. La democràcia és més que votar cada quatre anys. La democràcia és un bé que depèn de la interacció de moltes legitimitats que procedeixen d’actors que constitucionalment tenen el mandat, de manera singular, els agents socials recollits al títol preliminar de la Constitució, però també d’altres que han de garantir informació veraç i concurrència democràtica equitativa. Avui els principis bàsics de la democràcia parlamentària estan en qüestió a llocs com Polònia o Hongria, i Espanya ha d’evitar aquestes derives.

Instem que el desplegament dels fons de recuperació europeus i els destinats a facilitar la transició energètica al nostre país serveixin per generar ocupació i desenvolupament industrial. No es poden abordar els reptes relacionats amb el canvi climàtic, els seus riscos i les seves oportunitats, des del seu negacionisme. Avui Espanya ha de defensar l’aprofundiment en la integració europea i la mutualització de recursos per afrontar les transicions esmentades. En qualsevol altre cas, el risc de tornar a incrementar les desigualtats i asimetries a la Unió Europea és creixent.

I, finalment, instem els treballadors i treballadores a la participació. La mobilització del vot sol estar vinculada a com de concernida se sent la ciutadania per allò que es decideix en una cita electoral. I el contingut del que es dirimeix cada cop està més mediatitzat per agendes que s’articulen des d’espais de poder. Per això, perquè l’apel·lació a la participació no sigui mera retòrica, cal parlar de què es dirimeix. De què està en joc.

El model social; el paper dels serveis públics com la sanitat o l’educació, però també les cures o l’accés a la formació; les prestacions socials i el sistema de pensions; el tipus de legislació laboral que afavoreix l’estabilitat en l’ocupació o la precarietat d’aquesta; les quanties dels salaris mínims legals; les polítiques sectorials i industrials que s’executin o s’obviïn; les conseqüències sobre el futur de l’ocupació o de territoris sencers d’Espanya… CCOO treballarà les properes setmanes perquè les forces polítiques que representaran la ciutadania es pronunciïn sobre aquestes qüestions i d’altres. Cal que l’agenda electoral, la constitueixin les condicions de vida de les persones que es defineixen a l’espai públic i comú.

Comissió Executiva confederal de CCOO

30 de maig de 2023