Front comú per salvar el sector de la música en directe

21 de juny, Dia de la Música

Avui 21 de juny, Dia de la Música, just abans de la primera revetlla de Sant Joan desconfinada, el sector de la música assisteix a una crisi sense precedents. La setmana que tot Catalunya s’omplia de nits amb música en directe és més destacada la nostra desaparició dels carrers i places. És evident que cal actuar, i de forma urgent, i és per això que el sindicat CCOO de Catalunya i les principals associacions del sector, ARC (Associació de Representants de Catalunya), ACIMC (Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica), AMJM (Associació de músics de jazz i música moderna de Catalunya), AMT (Associació de Músics de Tarragona), MUSICAT (Associació professional de músics de Catalunya), SBB (Societat de Blues de Barcelona) i l’Acadèmia Catalana de la Música, conjuntament amb la plataforma “Cultura en Lluita”, impulsem un text – moció, per fer arribar al conjunt d’administracions catalanes.

A la moció es destaca que el sector cultural català aporta el 5,68% del nostre PIB, ocupa al 4% de la població assalariada i tot això lluny de comptar amb el 2% del pressupost ordinari del conjunt d’administracions catalanes, com és normal a bona part de la UE. Que la despesa per habitant anual al nostre país en cultura és de 30 euros, mentre a Portugal és de 158 euros, a Itàlia 233 euros i a França de 476 euros. I que els artistes al llarg del confinament han sortit als balcons a regalar el seu art, a oferir concerts, representacions i exhibicions gratuïtes mitjançant les xarxes pujant gratuïtament tot tipus de contingut i amb l’única finalitat de fer més fàcil aquesta difícil situació a la resta de persones.

Que el sector de la cultura és un dels més perjudicats de la crisi econòmica derivada de la pandèmia de COVID-19. Sent-ho per diferents motius: en primer lloc, perquè va ser dels primers forçats a aturar l’activitat arran de l’estat d’alarma; en segon lloc, perquè seran el últims a tornar a poder treballar -alguns experts vaticinen que no hi haurà activitat normalitzada fins a principis o mitjans del 2021- i, finalment, perquè molts o inclús la majoria de treballadors del sector no són susceptibles de rebre les ajudes destinades al sector.

Per tot això es demana, entre d’altres, el manteniment de les partides pressupostàries de les administracions públiques destinades a cultura, el manteniment de les programacions culturals, dels contractes subscrits, la constitució de “Taules per l’Emergència Cultural” i “Plans de Xoc pel Sector Cultural”, el desbloqueig i la negociació de “l’Estatut del Artista”…

Tanmateix, CCOO de Catalunya s’adhereix formalment al manifest “Cultura en Lluita”. D’aquesta forma el sindicat s’ha compromès a fer arribar aquestes reivindicacions a les taules de concertació i de negociació on participa conjuntament amb patronal i administracions.