CCOO exigeix coordinació a les operadores de transport públic per garantir les mesures de seguretat en la fase de represa

Després de l’estat d’alarma per coronavirus, es preveu un increment del nombre de desplaçaments sobretot en hores punta

Una vegada superat l’estat d’alarma decretat davant la crisi sanitària de la COVID-19, Catalunya va entrar el passat dia 19 en l’anomenada “fase de represa”. Aquesta es caracteritza per l’aixecament de totes les restriccions de mobilitat, però continuen sent obligatòries les mesures d’higiene, el manteniment de la distància física entre persones i l’ús d’equips de protecció individual, com les mascaretes.

Des de CCOO de Catalunya ens hem adreçat a les respectives administracions i direccions de les empreses que operen el transport públic davant les dificultats per mantenir els nivells de seguretat en aquest servei essencial, tant pel que fa als usuaris i usuàries com per l’afectació a treballadors i treballadores. En aquest sentit ens hem adreçat al màxim responsable de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona, ja que les empreses afirmen que els protocols de seguretat en aquest àmbit depenen d’aquesta administració pública participada pels ajuntaments i la Generalitat.

El problema que traslladen els delegats i les delegades de CCOO és que manca coordinació entre les diferents administracions responsables per gestionar els conflictes que ja s’estan originant davant la prevenció de contagis pel coronavirus. Hi ha diferents nivells de protecció del personal (als autobusos de TMB hi ha una bona protecció dels conductors conductores, que no es dona en altres col·lectius). També la normativa és més concreta en determinats serveis, com en el cas de Rodalies de Catalunya i ADIF. Però en la major part de la xarxa de transport públic hi ha una manca de capacitat de reacció davant la presència de persones sense mascareta. En tot cas, cal reconèixer que la majoria de viatgers i viatgeres les fan servir.

La situació es pot complicar davant del previsible increment del nombre de desplaçaments en transport públic, sobretot en hores punta. El vehicle particular no pot absorbir la demanda de mobilitat en les principals àrees metropolitanes de casa nostra, pel que continua sent imprescindible potenciar el transport col·lectiu en condicions de màxima seguretat.

CCOO defensem que es defineixi un protocol únic per a tot el territori català, el qual ha de partir de la necessària coordinació de la prevenció de riscos entre les diverses administracions, consorcis i operadors implicats. També, els respectius comitès de seguretat i salut han de participar-hi, tant en la seva elaboració com en el seu seguiment i millora.

Cal valorar mesures com el reforç del personal d’atenció al públic, la difusió d’una potent campanya de sensibilització, la ubicació de màquines expenedores d’elements d’higiene (hi ha persones que perden o se’ls trenca la  mascareta), la millora dels serveis d’informació (optant per agafar un vehicle o el següent).

Des de CCOO de Catalunya hem mostrat reiteradament la nostra preocupació davant els successius retards en la implantació de la T-Mobilitat. Cal recordar que aquest nou format permet reduir els contactes entres persones usuàries i operaris i operàries, pel que esdevindria una eina més per millorar la seguretat durant la crisi sanitària actual.

A hores d’ara, les persones que treballen al transport públic a casa nostra han tingut uns nivells d’afectació per la COVID-19 per sota del que han patit els seus companys i companyes de ciutats com Londres o Nova York, que compten amb un elevat nombre de víctimes mortals. Però no voldríem revertir aquesta situació i lamentar una deixadesa per part de les administracions i empreses responsables. Per tant, els representants de CCOO exigim coordinació a les diferents operadores i consorcis que formen el nostre teixit de transport públic amb la voluntat que es puguin garantir les mesures de control i de seguretat als serveis de transport públic de Catalunya en la fase de represa.

Aquest servei públic és un espai de ciutadania que ha de garantir el dret a la mobilitat i, alhora, la seguretat i la salut de viatgers/es i de totes les persones que hi treballen.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 de juliol de 2020