CCOO de Catalunya exigeix que el SEPE recuperi amb caràcter immediat l’atenció telefònica per atendre les reclamacions de les persones demandants

L’obertura d’oficines anunciada no comportarà sinó que es traslladi la tensió dels demandants als treballadors i treballadores del SEPE, raó per la qual demanem que ara tots els recursos es dediquin a resoldre els tràmits i reclamacions i a recuperar l’atenció telefònica

La situació que s’ha generat al Servei Públic Estatal d’Ocupació és conseqüència directa de tres qüestions que han pronunciat l’impacte del pic de demandes que s’ha hagut d’atendre als mesos de març, abril i maig. Per una banda les retallades van reduir a mínims la plantilla del SEPE al llarg dels darrers anys, sense que hi hagi hagut una aposta forta per recuperar els llocs que es van perdre i fins i tot ampliar les plantilles en un país que, com el nostre, els darrers trenta anys, ha tingut una taxa d’atur que ha estat 12 anys per sobre del 20 % i tan sols 3 per sota del 10 %. A aquest element s’hi suma la manca d’inversió en equipaments tecnològics amb maquinaris que tenen en alguns casos més de 30 anys i que s’han anat mantenint mitjançant pegats i solucions transitòries que s’han acabat convertint en estructurals.

Amb una plantilla reduïda, un equipament incompatible amb una reestructuració per tenir a les plantilles treballant a casa, i un increment de 10 i 15 vegades les tramitacions habituals als mesos de març, abril i maig, tot i el sacrifici i compromís incansable dels treballadors públics del SEPE, no s’ha pogut fer front a l’allau de demandes. Que tot i aquesta forta dedicació s’hagi pogut alleujar tan sols en part la vulnerabilitat i la precarietat que han patit i continuen patint tantes famílies comporta una frustració i un greuge afegit. Els problemes, en bona mesura, han vingut dels errors a l’hora d’omplir, empreses i gestories, els fulls de càlcul amb els quals s’han tramitat les prestacions per desocupació en el cas dels expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO). La limitació del personal disponible ha comportat que no es poguessin fer front en condicions a les reclamacions, ni recuperar fins ara l’atenció telefònica per atendre les demandes personals.

Tot i l’important esforç fet pel SEPE i les seves plantilles per donar solució i sortida a les prestacions que corresponen a les persones treballadores que han vist suspesos els seus salaris per declarar-se l’empresa en estat d’ERTO, queda encara molta feina per fer. Si en aquest moment es tornen a obrir les oficines, s’hi perdrà molta capacitat d’atenció que no es podrà dedicar a reclamacions i a tramitar els expedients. És per això que, des de CCOO de Catalunya, exigim que com a primer pas es recuperi el més aviat possible l’atenció telefònica i es posin més mitjans i recursos en la tramitació d’expedients i reclamacions per donar la resposta adient a les necessitats de les persones treballadores.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 de juny de 2020