Centenars de treballadors i treballadores es concentren a l’aeroport per la vaga de la neteja

Des de la declaració de l’estat d’alarma al mes de març del passat 2020, la plantilla corresponent al servei de neteja de l’aeroport està en ERTO de força major. Amb un increment importantíssim de l’activitat aeroportuària, l’adjudicatària del servei Sacyr i la contractista AENA només han demanat que es recuperi de l’ERTO un 23 % del total de les treballadores i treballadors.

En l’actualitat, l’activitat de l’aeroport és propera al 85 % de la seva activitat ordinària, molt per sobre dels nivells de desafecció que han anat demanant les dues empreses. És en aquest sentit que el comitè d’empresa hem denunciat reiteradament que l’activitat estava tornant a la normalitat, i hem demanat a Sacyr que anés recuperant a persones de l’ERTO amb previsió d’un increment important de l’activitat, i no una vegada ja hem patit la manca de personal, els sobreesforços i les càrregues de treball.

Cal recordar, que l’Aeroport Josep Tarradelles Barcelona – El Prat és un aeroport internacional, que rep milers de persones diàriament, i en el qual els serveis de neteja no es presten només en funció de l’activitat de l’aeroport. És en aquest sentit, que hem recordat a Sacyr i AENA de manera constant que el sol fet de tenir obertes les terminals requereix la neteja de totes les superfícies, zones comunes o banys. Per tant, en el supòsit que existís una reducció de vols o passatgers, això no redueix les àrees que s’han de netejar, ni els serveis, els lavabos o les zones comunes.

La tasca de neteja ha demostrat ésser una eina essencial per combatre la COVID-19 i és el principal argument que han fet servir tant el Departament d’Interior de la Generalitat com el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana per restringir en el primer cas la possibilitat de fer piquets informatius derivats d’una convocatòria de vaga, i per decretar uns serveis mínims del 100 % per als serveis d’interiors. És des d’aquesta perspectiva, que no entenem com una empresa pública com AENA, decideix reduir en neteja i no obliga a Sacyr a desafectar el total de la plantilla, com ja hem demanat de manera reiterada des del nostre sindicat.

Amb la salut de les persones no s’hi pot jugar i, avui, retallar en neteja és retallar en salut de les treballadores i de les persones usuàries de l’aeroport!

Per totes aquestes qüestions, les treballadores i treballadors de la neteja de l’aeroport han convocat vaga el 13 d’agost, el 3 i el 17 de setembre i el 8 d’octubre. Volem la recuperació normal de l’activitat de neteja, que les empreses facin previsió i  desafectin per avançat i no a mes vençut. No podem continuar estalviant en neteja, ni sobrecarregant el personal que està desafectat.

En relació amb les actuacions del Departament d’Interior i del Ministerio de Transportes, volem dir que la situació creada per la COVID-19 no pot ser una excusa per endarrerir drets democràtics com ho són el dret de manifestació i l’excercici del dret de vaga. Des de CCOO, hem recorregut tant la resolució d’Interior, que ens prohibeix informar la resta de treballadores i treballadors i persones usuàries de la nostra vaga, com la determinació d’uns serveis mínims totalment abusius que busquen desarticular la vaga. Les administracions públiques no poden ser arbitràries i han de vetllar pels interessos de la majoria, i mai no poden estar al servei d’interessos propis o en la defensa dels interessos empresarials.

No permetrem que AENA y SACYR facin experiments i equilibris financers amb els llocs de treball, la salut en la feina o la seguretat i salut de les persones usuàries de l’aeroport. Tampoc no permetrem que la situació ocasionada per la pandèmia, sigui l’excusa de les administracions per retallar drets i llibertats, ni actuar en benefici propi, ni de manera arbitrària.

CCOO, continuarem mobilitzant-nos, convocant vagues i defensant els nostres drets, tot complint amb els criteris de salut pública que siguin els vigents en cada moment.