Celebrem el pronunciament del TJUE en què aprecia la discriminació indirecta de les treballadores de la llar i les cures

El divendres 24 de febrer del 2022, el TJUE (Tribunal de Justícia de la Unió Europea) va resoldre que la normativa espanyola contravé el dret de la Unió Europea, en la mesura que aquesta disposició situa les treballadores de la llar en desavantatge particular respecte dels altres treballadors i no està justificada per factors objectius i aliens a qualsevol discriminació per raó de sexe.

El TJUE estableix que la normativa espanyola exclou de les prestacions per desocupació les treballadores de la llar, un sector altament feminitzat, on un 95 % de les persones afiliades incloses dins del sistema especial de la Seguretat Social són dones, segons s’ha remés des del TJUE. Aquesta exclusió suposa la desprotecció social més gran per a les treballadores de la llar, ja que les situa en condicions de desemparament, precarietat i pobresa.

Des de CCOO fa anys que denunciem aquesta situació i que hem emprès múltiples reivindicacions per visibilitzar i contrarestar la situació que sofreix aquest col·lectiu i per donar-l’hi veu. Així mateix, volem exigir els drets bàsics que tenen com a treballadores. Denunciem que el treball de la llar i les cures segueix sent un sector feminitzat, invisibilitzat i devaluat, exclòs d’alguns drets laborals bàsics com el dret a l’atur.

El tribunal europeu conclou que la negativa del sistema legal a Espanya, que rebutja l’accés a la desocupació a aquestes gairebé 400.000 dones, és contrari a la Directiva europea d’igualtat de tracte entre homes i dones en matèria de seguretat social.

Des de CCOO volem expressar la nostra satisfacció, i seguim exigint que s’abordi aquest tema amb urgència i es posi fi a aquesta discriminació. Aquesta sentència ha de ser una fita definitiva. És temps d’abordar aquesta qüestió de manera immediata i corregir aquesta discriminació evident.

A CCOO seguirem treballant per organitzar les treballadores de la llar i les cures i per reclamar la ratificació del Conveni 189 de l’OIT, que forma part de l’acord d’investidura del Govern de l’Estat, i ha de ser precursor de l’equiparació real d’aquestes treballadores a la resta dels treballadors i treballadores del règim general de la Seguretat Social.